Lyckat firande av Åsnens nationalpark

Nära 800 personer tog chansen att besöka Åsnens nationalpark under firandet den 27 maj. Utvärderingen visar att evenemanget och nationalparken var mycket uppskattade.

Personal från länsstyrelsen har guidat, informerat, kokat kaffe, stekt krabbelurer och agerat goda värdar för Åsnens nationalpark.

– Det har gjorts fantastiska insatser inför och under firandet. Jag vill rikta ett tack till alla som hjälpt till med att hitta guldsaxen till invigningen, lånat ut högtalarsystem, hjälpt till att handla, layoutat, uppdaterat sociala medier, bakat gofika och mycket annat, säger Alexandra Nielsen, naturvårdsförvaltare och projektledare för firandet.

Nöjda besökare

De som ville kunde besvara en kort enkät. Den visade att nöjdheten låg på 4,8 på en femgradig skala.

Genomgående väldigt bra. Välplanerat och fint utfört.

Det fanns många aktiviteter att välja på.

Allt var fantastiskt! Bland annat titta på smådjur från vattnat, krabbelurer och att göra egna bihotell.

Särskilt uppskattat var att få se parken från sjösidan genom att åka med båtturen, tipsrundan och aktiviteterna för barn, men även informationen.

[...] väldigt fint att detta jubileum ordnades. Folkbildande och roligt!

Sagt om Åsnens nationalpark

Ett urval av kommentarer från enkäten:

• Fint område med skog, sjö och natur.
  • Fridfull och något för alla.
  • Skogen är det bästa. Och att man kan promenera bra!
  • Mysig och fin natur. Skönt område.
  • Underbar.
  • Mångfald, fina rastplatser, lättillgängligt.

Välkommen att besöka nationalparken du också!

Maria Arnholm

Kungsgatan 8