Så styrs länsstyrelsen
Länsstyrelsens uppdrag och uppgifter styrs av förordningen med länsstyrelseinstruktion och regeringens årliga regleringsbrev.
Insynsråd
Länsstyrelsen är en så kallad enrådighetsmyndighet med insynsråd. Insynsrådet ska uppfylla kravet på demokratisk insyn och medborgerligt inflytande.
Rådet ska vara ett stöd för myndighetschefen och kan i princip fylla samma funktion som en styrelse men med begränsat ansvar och utan beslutsbefogenheter. De nu aktuella förordnandena gäller från och med 1 mars 2022 till och med 28 februari 2024.
Länsstyrelsens chef är landshövdingen som ensam har ansvaret för myndighetens verksamhet. Vid sin sida har han ett rådgivande organ, ett insynsråd, som består av åtta ledamöter som utses av regeringen.
- Per Bill, Landshövding (ordförande)
- Åsa Lindestam, ordförande PRO (fd. riksdagsledamot & 1:e vice talman)
- Anders W Jonsson, riksdagsledamot
- Ylva Fältholm, rektor
- Hanna Bruce, VD och företagare
- Lotta Zetterlund, ordförande LRF Gävleborg
- Ingela Norberg, kommunikatör, Gävleborgs idrottsförbund
- Per Mellström, skogsvårdsledare
Länsstyrelseinstruktionen
Förordningen med länsstyrelseinstruktion styr Länsstyrelsens verksamhet. I den beskrivs bland annat
- Länsstyrelsens uppgifter
- myndighetens ledning
- samråd med andra myndigheter i vissa frågor
- regler för olika delegationer
- anställningsförfarande
- landshövdingens tjänstebostad
- Länsstyrelsens särskilda roll vid höjd beredskap i samhället.
Förordning med länsstyrelseinstruktion Länk till annan webbplats.
Regleringsbrev
Regleringsbrevet beslutas varje år av regeringen och innehåller uppdrag och riktlinjer om hur Länsstyrelsen ska arbeta med och återrapportera uppdragen. Det är riksdagen som beslutar om länsstyrelsernas verksamhet. Det är sedan vi som ansvarar för att beslut från riksdagen och regeringen genomförs i länet.
Länsstyrelsens regleringsbrev på Ekonomistyrningsverkets webbplats Länk till annan webbplats.
Arbetsordning
Alla myndigheter är skyldiga att ha en arbetsordning. I arbetsordningen beskrivs och beslutas myndighetens organisation, delegeringen av beslutanderätt inom myndigheten, handläggningen av ärenden och formerna i övrigt för verksamheten, till de delar det inte är reglerat i lag eller förordning.