Aktuella varningsmeddelanden i Dalarnas länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Nya ledamöter i Länsstyrelsens insynsråd

Insynsrådet träffades under fredagen.

Insynsrådet träffades på residenset i Falun under fredagen. På bilden saknas Elin Norén, regionråd.

Regeringen har utsett nya ledamöter till Länsstyrelsen i Dalarnas läns insynsråd. De träffades under ett första möte i fredags, 15 mars, på residenset i Falun. I rådet diskuteras frågor som rör länsstyrelsens verksamhet och Dalarnas utveckling.

Jag välkomnar de nya ledamöterna till Länsstyrelsens insynsråd. Under fredagen hade vi ett första möte och jag ser fram emot fortsatta diskussioner i aktuella frågor och att arbeta tillsammans med insynsrådet för Dalarnas utveckling, säger landshövding Helena Höij.

Nya ledamöter i insynsrådet

Ledamöterna ska se till allmänhetens och verksamhetens bästa och sammansättningen är sådan att ledamöterna tillsammans har såväl en god regional förankring som en statlig förankring. De utses av regeringen efter förslag från landshövdingen. Landshövding Helena Höij är insynsrådets ordförande.

Deras förordnande gäller från den 1 mars 2024 – 28 februari 2027.

Ledamöterna är:

• Elin Norén, regionråd
  • Kjell Grundström, ordförande Sparbanksstiftelsen
  • Per Henriksson Lerström, kyrkoherde och kontraktsprost
  • Ulrika Liljeberg, riksdagsledamot
  • Ronny Modigs, chef Dalregementet
  • Roberto Maiorana, generaldirektör Trafikverket

Om insynsrådet

Insynsråd ersätter styrelse hos länsstyrelserna och en rad andra myndigheter. Syftet med insynsrådet är att se till att det finns en demokratisk insyn och medborgerligt inflytande i länsstyrelsens arbete. Rådet har inte något beslutsmandat utan ska utgöra ett stöd för landshövdingen och verksamheten.

Helena Höij

Åsgatan 38