Aktuella vädervarningar i Dalarnas länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

H.M. Konungens jubileumsfirande i Dalarna

Emblem till firandet av Kungens 50 år på tronen.

Den 17 augusti besöker kungaparet Dalarna. Besöket är en del av firandet av H.M. Konungens 50 år på tronen. Under jubileumsåret besöker kungaparet alla län i Sverige. Dalfolket är varmt välkomna att delta i firandet och möta Kungen och Drottningen under firandet i residensstaden Falun.

Jubileumsprogram för kungaparets besök

Programpunkt

10:30

H.M. Konungen avtäcker minnesplakett vid hoppbackarna på Lugnet, Falun.

11:15

Kungaparet anländer till Dalarnas museum. Där visas fotoutställningen "Carl XVI Gustaf - 50 år för Sverige". Museet är stängt för allmänheten under visningen.

12.00

Lunch för inbjudna gäster på residenset i Falun.

14.20

Kortege med häst och vagn genom Falun. Kortegen startar vid residenset i Falun, Åsgatan 51 och avslutas på Stora torget. En karta över kortegevägen publiceras längre fram.

14.30

Publikt evenemang med högtidstal och musik av Gustaf och Viktor Norén. Det publika evenemanget arrangeras av Falu kommun.

Publika evenemanget på Falu kommuns webbplats Länk till annan webbplats.

Information till journalister

För att bevaka besöket som journalist krävs en ackreditering.

Vi behöver er anmälan senast den 14 augusti.

Helena Höij

Åsgatan 38