Nytt fredningsområde vid Skillinge och Grönadal i Karlskrona kommun

Havs- och vattenmyndigheten inrättar ett nytt fredningsområde i Karlskrona kommun. Området är mynningsområdet utanför våtmarken Dalamaden vid Skillinge och Grönadal, där allt fiske är förbjudet från den 1 januari till 31 maj.

Syftet med bestämmelsen är att skydda fiskbestånden under och i anslutning till lekvandring och lekperiod.

Under resten av året är gäller minimimått och maximimått samt fångstbegränsning och för gädda är minimimåttet 40 cm och maximimåttet 75 cm. Vid handredskapsfiske får maximalt tre gäddor mellan 40–75 cm behållas per fiskare och dygn

Se till att vara uppdaterad på vilka regler som gäller där du fiskar. Du hittar information om reglerna på svenskafiskeregler.se och länsstyrelsens webbplats. Ett tips är att ladda ner appen Ark 56 där du kan se fredningsområden och vart du befinner dig i telefonen.

Karttjänsten svenskafiskeregler.se Länk till annan webbplats.

Ark56 Länk till annan webbplats.

Fredningsområde

Följande begränsning råder i området:

Allt fiske är förbjudet mellan 1 januari – 31 maj.

Området avgränsas enligt kartan och reglerna träder i kraft den 1 april 2024.

Karta över fredningsområdet. Källa: Havs- och vattenmyndigheten

Länsstyrelsen Blekinge