Ekprojekt nominerat till Natura 2000 Award

Ekar på Tromtö

Foto: Robert Ekholm

Varje år utser EU:s LIFE-fond de bästa naturvårdsprojekten i Europa. I år har det länsstyrelseledda projektet LIFE Bridging the Gap nominerats i kategorin ”naturvård på land”.

LIFE Bridging the Gap är ett svenskt ekprojekt som pågick mellan 2016-2022 i Blekinge, Kalmar och Östergötland. Länsstyrelsen i Östergötland drev projektet med projektdeltagarna Länsstyrelsen i Blekinge, Länsstyrelsen i Kalmar län och Linköpings kommun.

I projektet arbetade deltagarna med att förbättra naturvärden i trettio områden. Bland annat restaurerades 800 hektar. Dessutom testades naturvårdsåtgärder som mulmholkar, ekoxekomposter och veteranisering i stor skala. I områden där det fanns brist på yngre ekar planterade de 900 träd och 22 000 buskar.

Natura 2000 Award

Tävlingen Natura 2000 Award arrangeras av EU:s LIFE-fond. De deltagande kan tävla i fem kategorier: Naturvård på land, marin naturvård, kommunikation, samverkan för naturen och gränsöverskridande samarbete.

Dessutom finns ett pris där medborgarna kan rösta fram det bästa projektet.

Vinnarna presenteras vid en ceremoni den 29 maj.

Ulrica Messing

Skeppsbrokajen 4