Oljebälte utanför Karlshamn

Havsbild

Under torsdagen upptäcktes en tunn hinna av olja i havet mellan Karlshamn och Hanö. Provtagning på oljan är gjord och en första bedömning är att det inte rör sig om mineralolja.

- Vi följer utvecklingen noggrant och har redan under kvällen kallat berörda aktörer till ett samverkansmöte för att skapa oss en tidig lägesbild. Vår bedömning just nu är att det är någon typ av vegetabilisk olja, men för att vara på den säkra sidan stärker vi upp vår beredskap, säger Peter Ryman, försvarsdirektör på Länsstyrelsen Blekinge.

Oavsett vilken typ av olja det visar sig vara så har den en påverkan på djur- och naturliv i området.

Samverkan pågår mellan Länsstyrelsen Blekinge, Länsstyrelsen Skåne, Södra civilområdet, MSB, Kustbevakningen, Region Blekinge, Räddningstjänsten Västra och Östra Blekinge samt Karlshamns kommun och Sölvesborgs kommun.

Ulrica Messing

Skeppsbrokajen 4