Väggaskolan, "gamla och nya skolan"

Väggaskolan, Karlshamn

På en höjd strax söder om stadskärnan Karlshamn ligger Väggaskolan och blickar ut över såväl staden som havet. Skolan har under 1900-talet vuxit fram och byggts till under tre olika tidsperioder. Att studera byggnaderna här är som att göra en resa genom arkitekturens utveckling under 1900-talet.

När man väl bestämt sig för att bygga en realskola i Karlshamn utlystes 1912 en arkitekttävling. Det vinnande bidraget ritades av den sedermera mycket berömde arkitekten Gunnar Asplund. Den äldsta byggnaden, det så kallade A-huset eller "Gamla skolan", uppfördes 1917 och är Asplunds första betydande verk. I Blekinge finns ytterligare tre byggnader ritade av Gunnar Asplund; det kända tingshuset i Sölvesborg samt två villor i Ronneby. Asplunds mest berömda verk är Skogskyrkogården i Stockholm som är upptagen på Unescos Världsarvslista.

Den gamla skolan har en tung, mäktigt nationalromantisk prägel, inspirerad av historiens borgar. Byggnaden är uppförd med väggar av massivt tegelmurverk som in- och utvändigt är putsade. Taket är täckt med enkupigt tegel.

20 år senare ritade Gunnar Asplund även B-huset. Den här byggnaden stod klar 1937. Här återfinns funktionalismens alla karaktärsdrag; enkla, rena former, ljus, luft och ett rationellt uttryck. De bägge byggnaderna är sammankopplade med varandra genom en korridorbyggnad. Utvändigt och delvis invändigt är de bägge husen mycket välbehållna.

Byggnaderna är var för sig betydelsefulla verk av en av Sveriges mest framstående arkitekter. Unikt är att kunna studera dessa byggnader sida vid sida, representerande två helt skilda stilar som speglar betydelsefulla utvecklingsfaser i svensk arkitekturhistoria. Byggnaderna är också intressanta ur byggnadsteknisk synpunkt, genom sina materialval och avancerade tekniska lösningar, och inte minst som speglingar av ett förändrat synsätt på det svenska skolsystemet.

De tillbyggnader som har gjorts under 1970-talet skiljer sig från det Asplund ritade och visar på ytterligare ett tidsskede inom arkitekturen. Dessa byggnader präglas av långa korridorbyggnader och ett ganska standardmässigt utseende. Skolan används i dag som gymnasieskola.

Väggaskolans A- och B-hus byggnadsminnesförklarades 1993. Husen är belägna inom riksintresseområde för kulturmiljövården: Karlshamns stad och befästningarna.

Aktuellt för detta besöksmål

Just nu har vi inga nyheter. Men håll utkik här efter kommande nyheter.

Föreskrifter

Allemansrätten – det här får du göra i naturen

I Sverige har vi allemansrätt, det innebär att du får utöva friluftsliv och röra dig fritt i naturen så länge du inte stör eller förstör.

Friluftsliv och allemansrätt
Träd och moln. Illustration

Adress: Väggavägen 2, Karlshamn

Ägare: Karlshamns kommun