Kontakta oss

Länsstyrelsen i Västmanlands län

Om du vill komma i kontakt med oss är du välkommen att ringa, skicka e-post eller vanligt brev. Du kan också besöka oss på Västra Ringvägen 1 i Västerås.

Ring växeln

010-224 90 00

Växeln har öppet måndag-fredag kl. 08.00-16.30

Vid anmälan att djur far illa, ring 010-224 96 00 (vardagar kl 09.30-12.00)

Vid rovdjursangrepp och viltskador, ring 010-224 93 94

Skicka e-post

Ärenden, frågor eller svar skickar du i första hand till vår allmänna e-postadress:

vastmanland@lansstyrelsen.se

Har du tunga filer du vill bifoga till mejlet? Skicka e-post till oss och be om inbjudan till tjänsten Filskick. Då kan du skicka e-post på upp till 2 GB till Länsstyrelsen.

Digital brevlåda

Länsstyrelsen erbjuder digital post i vissa av våra ärenden sedan december 2018.

Besök oss

Länsstyrelsen i Västmanlands län ligger centralt beläget i Västerås med gångavstånd till tåg- och busstationen.

Besöksadress

Västra Ringvägen 1 
721 86 Västerås

Öppettider reception:

Under sommarperioden 1 juli – 9 augusti har vi öppet mellan kl 8.00-15.00 med lunchstängt kl 11.45-12.45.

Den 12 augusti återgår vi till våra ordinarie öppettider, kl 08.00-16.00, lunchstängt mellan kl 11.45-12.45 


Parkering på Länsstyrelsen

Besöksparkering

Mitt emot vår huvudingång finns sex parkeringsplatser som är avsedda för våra besökare. Där får du stå en timme om du anmäler ditt registreringsnummer i vår reception.

På baksidan av Länsstyrelsen (mot järnvägen), närmast parkeringsautomaten, finns åtta parkeringsplatser. Det är en allmän parkering där du kan stå i upp till 3 timmar. Du behöver enbart en parkeringsbiljett, inget tillstånd.

Informationsblad och karta över våra parkeringsplatserPDF

Alternativa parkeringsplatser

Om det är fullt på Länsstyrelsens besöksparkering hittar du närmaste parkeringsplatser vid tågstationen eller vid Lögarängen. Du har också möjlighet att parkera i P-husen i centrum.

Parkera i Västerås - digital parkeringskartalänk till annan webbplats 


Dagar då vi frångår från de normala öppettiderna under 2019

Datum

Öppettider

18 april, Skärtorsdag

Öppet kl. 08.00–11.45

19 april, Långfredag

Stängt

22 april, Annandag påsk

Stängt

30 april, Valborgsmässoafton

Öppet kl. 08.00–11.45

1 maj

Stängt

29 maj

Öppet kl. 08.00–11.45

30 maj, Kristi himmelfärds dag

Stängt

31 maj

Öppet kl. 08.00–11.45

6 juni, Nationaldagen

Stängt

21 juni, Midsommarafton

Stängt

1 november, Allhelgonaafton

Öppet kl. 08.00–11.45

24-26 december, Julhelgen

Stängt


Ange gärna ärendenummer om ett sådant finns och/eller mottagarens namn.

Länsstyrelsen i Västmanlands län
721 86 Västerås

Från och med 1 april 2019 ska alla inköp i offentlig sektor faktureras med e-faktura

Vi ser gärna att du skickar fakturor elektroniskt till oss eftersom det är bättre för miljön och enklare att hantera. Skicka helst fakturan via PEPPOL:s nätverk.

Vi accepterar inte pdf-fakturor.

Hur du skickar e-faktura till Länsstyrelsen i Västmanlands län

Har du inte möjlighet att skicka e-fakturor?

Via Länsstyrelsens leveransportal:

Om du inte har möjlighet att skicka elektroniska fakturor kan ni kostnadsfritt använda Länsstyrelsens leverantörsportal för att registrera dem manuellt.

Kontakta oss via e-handel.vastmanland@lansstyrelsen.se så skickar vi en inbjudan till leverantörsportalen.

Via andra kommunikationslösningar:

Vi använder oss av Statens servicecenters e-handelstjänst och systemleverantören Visma Commerce för att ta emot e-fakturor. Din leverantör av e-fakturatjänster kan eventuellt ha fler möjligheter utöver PEPPOL att skicka e-fakturor till Visma Commerce.

Teletal

Ring 020 - 22 11 44. Utomlands är telefonnumret 0046 - 8 21 11 19.
Öppettider: Måndag - fredag öppet klockan 08:00-20:00.
Lördag – söndag, helgdag öppet klockan 12:00-16:00.

Mer information om teletal - www.teletal.se/länk till annan webbplats

Tjänsten är kostnadsfri. En tolk följer med i samtalet och hjälper dig att tolka otydligt tal och svåra ord, ge stöd för minnet, anteckna vad som sägs och skicka hem det till dig samt ta dig genom telefonväxlar.

Du behöver inget tillstånd för att ringa med Teletal. Du ringer med din fasta telefon eller mobil.

Bildtelefoni

Erbjuder förmedling och distanstolkning av samtal via teckenspråkstolk. Du som använder teckenspråk ringer in till tjänsten via din dator eller bildtelefon. Du som använder tal ringer via en taltelefon. Tjänsten är kostnadsfri.

Mer information om bildtelefoni - www.bildtelefoni.netlänk till annan webbplats

Texttelefoni

Förmedlar samtal mellan texttelefoner och taltelefoner. Samtalen förmedlas ordagrant, neutralt och under total sekretess. Du kan få samtal förmedlade på svenska och engelska, men ej översatta. Tjänsten är kostnadsfri.

Mer information om texttelefoni - www.texttelefoni.selänk till annan webbplats

Kontakt