Publiceringsdatum:
Senast uppdaterad:
Länsstyrelserna stärker servicen till företag

Ingrid Tilly, verksamhetsstrateg på Länsstyrelsen Värmland.
Länsstyrelserna tar nu ytterligare steg för att förenkla för företag. Med ett särskilt regeringsuppdrag och extra resurser har arbetet stärkts det senaste året. Målet? Att du som företagare möts av än bättre service, tydlighet och förutsägbarhet – med samma höga nivå av rättssäkerhet.
Tydlig information om processer och förväntad handläggningstid, liksom klarhet i hur kommunikationen sker. Det är några fokusområdena för att öka servicen för landets företagare som kommer i kontakt med länsstyrelserna. På så sätt skapas förutsättningar för en stabil utveckling av tillgänglighet, service och effektivitet i myndighetskontakterna.
I Värmland har alla medarbetare, inom ramen för fokusområdet ökat förtroende, fortbildat sig samt besökt företagare runt om i länet – en aktivitet som fortfarande pågår.
Vi har utvecklat samarbetet med flera av näringslivets branschorganisationer, bland annat genom "regelsafari" på Västanås gård med Lantbrukarnas riksförbund (LRF), företagsbesök med Svenskt Näringsliv samt miljöprövningsdag med Handelskammaren.
– Det är särskilt viktigt i dessa tider av osäkerhet och omställning att bygga förtroendefulla relationer med länets näringsliv och att visa på vår vilja att lära mer om företagens villkor, säger Ingrid Tilly, verksamhetsstrateg.
Öka förståelsen
En stor andel av medarbetarna på landets 21 länsstyrelser har under året deltagit i utbildningsinsatser och workshops med temat Förenkla för företag. Inriktningen är att öka förståelsen för företagens villkor, och hur länsstyrelsernas arbete hänger ihop med både näringsliv och tillväxt. Arbetet bidrar till en mer effektiv dialog och utvecklade processer – utan att rättssäkerheten påverkas.
– Helt grundläggande är att vi förstår företagens vardag och villkor, och vilken roll myndigheterna spelar för landets näringsliv och tillväxt. När vi på länsstyrelserna får ökad förståelse kan vi både ge tydligare besked och föra en bättre dialog. Det gör att våra processer kan bli mer effektiva och att servicen till företagen förbättras, säger Per Schöldberg, länsstyrelsernas processledare för uppdraget.

Per Schöldberg, processledare
Effektivitet gynnar både företagare och skattebetalare
Med en tydligare dialog blir arbetet inte bara enklare för företagen, utan också mer effektivt för myndigheten – vilket ger större nytta för skattebetalarna. En majoritet av medarbetarna har kontakt med företag minst en gång varje månad, i till exempel tillståndsärenden, tillsyn eller rådgivning.
– Vi vet att många verksamheter redan har bra metoder och processer. Nu handlar det om att dela de goda exemplen och samtidigt hitta områden där vi kan bli ännu bättre. Det kan vara att tänka nytt eller ta in fler perspektiv. Men också avgöra när personlig kontakt är viktigast eller när det fungerar bättre och snabbare digitalt, säger Per Schöldberg.
Utvecklingsarbetet sker i nära dialog med företagens branschorganisationer, för att stärka samarbetet och använda den kunskap som redan finns.
– Förutom att utveckla vår egen organisation, tror vi att vi kan bidra till näringslivet. För att processer ska fungera behöver också företagen förstå de villkor och regelverk vi som myndighet måste följa. Här hoppas vi kunna bidra ännu mer framöver, avslutar Per Schöldberg.
Om uppdraget
Regeringen har gett länsstyrelserna i uppdrag att genomföra kompetenshöjande insatser för att stärka myndighetskontakterna med företag. Länsstyrelserna ska också arbeta med förbättrade handläggningstider samt genomföra återkommande service- och förtroendemätningar. Uppdragen är en del av regeringens förenklingsagenda.
Syftet är att utveckla service och bemötande i myndighetskontakter, utan att ge avkall på rättssäkerheten. Länsstyrelsen i Kronoberg är nationell samordnare för uppdragen.
Kontakt
-
Ingrid Tilly
Verksamhetsstrateg
Telefon 010-2247205
-
Per Schöldberg
Processledare förenkla för företag
Telefon 010-2237445