Lagarna och transporterna - möjligheter att begränsa transporternas negativa miljöeffekter i Skåne
Folkrätten torde i hög grad begränsa utrymmet för nationella miljökrav på fartyg som endast passerar svenskt vatten, utan att anlöpa hamn. MARPOL-konventionens Annex VI innehåller ett första steg på väg mot internationella bestämmelser om avgaskrav och bränslekvalitet, men de krav som ställs är inte långtgående, och annexet har ännu inte trätt i kraft. När det gäller fartyg som anlöper svensk hamn är situationen annorlunda. Hamnstaten har full suveränitet över sitt inre vatten, och kan ensidigt besluta vilka krav som skall gälla för att få tillträde till nationella hamnar. Det är alltså fullt möjligt att ställa nationella krav vad gäller t.ex. avgasrening, bränslekvalitet och miljörelaterade hamnavgifter. Nationella miljörelaterade farledsavgifter har införts.
Om publikationen
- Publiceringsår:
- 2002
- Publikationstyp:
- Rapport
Ämnen:
- Energi
- Klimat
- Miljö
- Så mår miljön
För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:
https://www.lansstyrelsen.se/publikation?entry=_2002_32&context=18