Höga flöden i Östergötlands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Kartläggning av bortförda personer i en hederskontext under 2022

Nationellt centrum mot hedersrelaterat våld och förtryck (NCH) vid Länsstyrelsen Östergötland har genomfört en ny kartläggning av personer som förts bort i en hederskontext under 2022. Kartläggningen beskriver bland annat i vilka syften personer förs bort, vilka åtgärder kommuner har vidtagit i ärenden rörande bortförda personer och i vilken utsträckning kommuner har fungerande rutiner och samverkansformer i arbetet med att förhindra och hantera bortföranden. I rapporten dras slutsatser och rekommendationer lämnas om såväl myndigheternas arbete som översyn av tillämplig lagstiftning. Förhoppningen är att kartläggningen ska bidra med värdefull kunskap om hur arbetet med att förebygga och förhindra bortföranden i en hederskontext kan förbättras.

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:
Rapport

Ämnen:

• Jämställdhet
  • Mänskliga rättigheter

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Carl Fredrik Graf

Östgötagatan 3