Bostadsmarknadsanalys för Norrbottens län 2023

Länsstyrelsens Bostadsmarknadsanalys 2023 är en återrapportering enligt förordning (2011:1160) till regeringen och Boverket, men utgör även information till kommuner, byggföretag och andra aktörer med intresse för länets bostadsmarknad. Analysen baseras som tidigare år primärt på statistik och fakta från den årliga bostadsmarknadsenkäten från Boverket som kommunerna besvarar. Av kommunernas svar i årets bostadsmarknadsenkät framgår att behovet av bostäder är fortsatt stort i länet. Sammantaget bedömer hälften av kommunerna att det råder ett underskott på bostäder som helhet. Fem kommuner anger balans och två kommuner bedömer att det råder överskott. Det framför allt de ekonomiska faktorerna som begränsar bostadsbyggandet enligt kommunernas bedömningar även i år.

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:

Ämnen:

• Boende
  • Samhälle
  • Samhällsplanering

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Lotta Finstorp

Stationsgatan 5, Luleå eller Industrivägen 10, Jokkmokk