Vind i kombination med snöfall på kalfjället i Norrbottens länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Länsstyrelsen polisanmäler misstänkt illegal järvjakt

Man som mäter spår av rovdjur i snö med en måttstock

Personal från Länsstyrelsen har upptäckt järvspår i Gällivare kommun, förföljt av flera skoterspår. Eftersom jakt på järv enbart får genomföras under strikt kontrollerade former har en polisanmälan om illegal jakt upprättats.

I samband med den årliga dna-inventeringen av järv i början av mars upptäckte personal från Länsstyrelsen järvspår vid foten av berget Guorbbavarto i Gällivare kommun. Järvspår som förföljts av flera skoterspår, till synes för att komma i kapp järven. Händelsen har polisanmälts.

Får man syn på en järv ska man absolut inte följa efter den med motorfordon. Upptäcker man spår eller spillning ska man rapportera in det, genom kartläggning kan vi tillsammans arbeta för att säkra stammens fortlevnad och minimera skador på näringsverksamhet. Att medvetet förfölja och jaga upp ett fridlyst djur på motorfordon betraktas som jaktbrott, säger Erik Granerot, enhetschef på Naturförvaltningsenheten på Länsstyrelsen i Norrbotten.

Jakten på järv är mycket begränsad och kan endast bedrivas som licensjakt eller skyddsjakt beslutad av Länsstyrelsen.

Så här ska du göra om du får syn på järvspår

Rapportera till skandobs.se Länk till annan webbplats. (finns även som mobilapp). Inkludera fotografi på spår, spillning eller sekret samt måttenhet och plats på fyndet.

Om appen Skandobs på Youtube. Länk till annan webbplats.

Lotta Finstorp

Stationsgatan 5, Luleå eller Industrivägen 10, Jokkmokk