Kronobergs vatten i fokus: Länsstyrelsen höll dialogmöte med kommunerna

En spegelblank sjö.

Länsstyrelsen Kronoberg har nu träffat företrädare från länets alla kommuner om EU:s vattendirektiv. Mötet handlade om hur kommunerna kan jobba gemensamt för att skydda tillgången på vatten.

EU:s vattendirektiv syftar till att förbättra vattenkvalitén i hela Europa och under tisdagen bjöd landshövding Maria Arnholm in till ett dialogmöte med kommunerna.

– Det handlar om hur vi kan minska riskerna för olika typer av ogynnsam vattenpåverkan och hitta en hållbar och rättvis vattenanvändning. Det är ett arbete där vi måste hjälpas åt allihop. Vattendragen bryr ju sig inte om gränserna mellan kommunerna, säger Monica Andersson, samordnare på vattenenheten.

Under mötet pratade Irene Bohman, vattenvårdsdirektör på Vattenmyndigheten bland annat om varför FN räknar rent vatten som en mänsklig rättighet. Maria Levin, miljödirektör på Länsstyrelsen Kronoberg berättade om arbetet i vattendelegationen som fattar vattenmyndigheternas beslut. Elin Wallquist, vattenhandläggare, gick igenom hur det ser ut i länet innan det till sist var dags för workshop om hur arbetet framåt kan se ut.

– Den här träffen är ett sätt för oss att visa hur viktiga kommunerna är för att gemensamt kunna öka takten på åtgärderna, säger Monica Andersson.

Maria Levin, miljödirektör på Länsstyrelsen Kronoberg.

Maria Arnholm

Kungsgatan 8