Solsken och folkfest när Kungaparet besökte Växjö

Ett strålande Växjö välkomnade Kungaparet när de besökte länet för att fira Kungens 50 år på tronen. Dagen bjöd på ett varierat program med bland annat utställning på Utvandrarnas hus, festligheter i Linnéparken och ett besök i Ekobacken där även Kungaparet avtäckte ett minnesmärke i form av en träbänk. Många länsinvånare och Växjöbor kom för att hälsa Kungaparet välkomna.

Onsdagen den 31 maj besökte Kungen och Drottningen Växjö med anledning av jubileumsåret 2023. Kungaparet möttes upp av landshövding Maria Arnholm och länsråd Malin Almqvist och dagen inleddes på Utvandrarnas hus. Här fick Kungaparet se utställningen ”Det nya landet – drömmen om Amerika” och det bjöds också på återblickar från när Kungen var på besök i länet i samband med att Linnéuniversitetet invigde Hus M på Campus (2002) och efter stormen Gudrun (2005).

Fokus på utveckling

På utställningen fick Kungaparet veta vad som hänt sedan de tidigare besöken. Det handlade både om utvecklingen inom skogsbruket och hur utbildningarna på Linnéuniversitetet har växt och utvecklats. Här medverkade, förutom två skogsbrukare, representanter från Linnéuniversitetet, Södra och IKEA.

Välbesökt evenemang i Linnéparken

Från Utvandrarnas hus promenerade Kungaparet vidare till Vattentorget där Växjöskolornas musikkår spelade. Nästa punkt på programmet tog plats i Linnéparken där Växjö kommun bjöd på ett festligt arrangemang med musik och tal. John Martin Bengtsson lotsade oss genom programmet och bjöd på ett par sånginsatser. Även bandet Crazy Daze spelade. Landshövding Maria Arnholm höll tal och Kungen höll ett högtidstal. Kungens tal kan du läsa på länken under den här artikeln.

Lunch och festspel

Kungaparet åt sedan lunch på residenset tillsammans med inbjudna gäster och därefter bjöd Hemvärnets musikkår från Eksjö och Växjöskolornas musikkår på ett festspel på Stortorget. Ett stort antal besökare lyssnade och viftade med flaggor till Kungaparet som tog del av festspelet från residensets balkong.

Besök Östrabo Ekobacke

Som avslutande del besökte Kungaparet även Östrabo Ekobacke och den unika stadsodlingen. Här välkomnades Kungen och Drottningen av kommunstyrelsens ordförande Malin Lauber och träffade Gustaf Hector och Jimmie Larsson som berättade om den stadsnära och ekologiska odlingen.

På plats fanns även Linnéuniversitetets rektor Peter Aronsson som tillsammans med fyra studenter berättade om det minnesmärke, en unik träbänk, som avslutningsvis avtäcktes av Kungen och Drottningen som också fick provsitta och se den fina utsikten över staden.

– De var verkligen en glädjens dag! Solen strålade och många länsinvånare mötte upp vårt Kungapar på Växjös gator och torg. Det blev ett uppskattat besök med skogen som tema där vi fick tillfälle att blicka tillbaka och också lyfta fram den fantastiska utveckling som skett i länet, sa landshövding Maria Arnholm.

Stort tack till alla medverkande arrangörer - Växjö kommun, Kulturparken Småland, Linnéuniversitetet, Södra och IKEA! Ett stort tack också till alla besökare och övriga som var med och gjorde den här dagen till en riktig folkfest i Växjö!

Maria Arnholm

Kungsgatan 8