Publiceringsdatum:

Senast uppdaterad:

Halland står inför ökad elförbrukning och utmanande klimatmål

En grön elsladd med Halland i bakgrunden

Nya rapporter från Länsstyrelsen visar att Hallands elanvändning kommer att öka. Fotokollage: Johnér bildbyrå/Länsstyrelsen

Hallands behov av el väntas öka de kommande decennierna. Samtidigt minskar länets klimatgasutsläpp inte i den takt som krävs för att nå de nationella och regionala klimatmålen. Det visar två nya rapporter från Länsstyrelsen i Hallands län.

Den nya rapporten Energisituationen i Halland – regionala förutsättningar för en storskalig elektrifiering visar att en ökad och väl planerad elektrifiering har en central roll i Hallands energi- och klimatomställning.

Halland har goda förutsättningar för att lyckas med detta. Länet har dessutom potential att agera möjliggörare och då inte bara för sin egen utan även för Sveriges elektrifiering, säger Patrik Ekheimer, energi- och klimatsamordnare på Länsstyrelsen i Halland.

Elanvändningen ökar i alla scenarier

Rapporten presenterar tre regionala scenarier för Hallands elanvändning fram till år 2050. I samtliga scenarier ökar elanvändningen från dagens nivå på 4,4 terawattimmar per år till mellan 5,0 och 7,4 terawattimmar.

Vi ser att ökningen främst sker mellan 2030 och 2045 och att elektrifierade transporter står för en stor del av ökningen i alla tre scenarier. Att elanvändningen tar fart kring 2030 är viktigt att ha i åtanke. Även om vi får till en kärnkraftsutbyggnad så behövs mer el innan nya reaktorer står färdiga, säger Patrik Ekheimer.

Utsläppen minskar inte tillräckligt snabbt

Den senaste veckan har även rapporten Energi- och klimatläget i Halland publicerats. Rapporten tas fram varje år av Region Halland och Länsstyrelsen i Hallands län. Årets uppföljning visar att klimatgasutsläppen minskade med drygt en procent mellan 2022 och 2023. Det är långt ifrån de sex procent per år som krävs för att nå klimatmålen och leva upp till Parisavtalet.

Transporterna spelar en nyckelroll

Årets rapport har ett särskilt fokus på transporter. Andelen miljöfordon ökar och tolv procent av de halländska personbilarna är nu laddbara. Det är dock lägre än rikssnittet på 15 procent. Däremot har Halland bättre tillgång till publik laddinfrastruktur än i riket stort.

EU:s krav god laddinfrastruktur innebär att det ska finnas 0,1 publika laddpunkter per laddbart fordon. Det målet uppfylls i princip i Halland.

En övergång till laddbara fordon är den viktigaste åtgärden för att Halland ska nå sina klimatmål. Transportsektorn står för två tredjedelar av länets koldioxidutsläpp och personbilarna står för 62 procent av dessa, säger Victor Bärring, energi- och klimathandläggare vid Länsstyrelsen i Hallands län.

Kontakt

Dela sidan:

Landshövding

Anders Thornberg

Besöksadress

Slottsgatan 2

Postadress

301 86 Halmstad

Organisationsnummer

202100-2353

Följ oss