Publiceringsdatum:
Senast uppdaterad:
Ny energi- och klimatstrategi för Halland

Syftet med den nya energi- och klimatstrategin för Halland är att den ska bidra till att nationella energi- och klimatmål nås. Resande och transporter är den största klimatutmaningen i Halland.
Länsstyrelsen i Halland har antagit en ny regional energi- och klimatstrategi. Strategin är tänkt att fungera som en vägledning för länets aktörer.
– Med en gemensam målbild har Hallands län goda förutsättningar för att bidra till klimatomställningen och vara en möjliggörare av Sveriges elektrifiering, säger landshövding Anders Thornberg.
Strategin har tagits fram med utgångspunkt från de nya energipolitiska mål som riksdagen fattade beslut om under våren 2024. I praktiken handlar detta om att Sverige ska planera för en dubblerad elanvändning till 2045.
Fokus på elektrifiering
För Hallands del förväntas ingen dramatisk ökning av elanvändningen de närmaste åren. Däremot har länet en viktig roll som möjliggörare för Sveriges elektrifiering. Inte minst handlar det om att producera fossilfri el från sol, vind, vatten, kärnkraft och kraftvärme. Biogas och fjärrvärme är andra områden där Halland är ledande.
– Den i särklass viktigaste åtgärden för att minska klimatgasutsläppen är att fasa ut användningen av fossila bränslen. Det centrala strategiska vägvalet för att klara detta är att satsa på en storskalig elektrifiering. I första hand handlar det om att elektrifiera transporter och industriell produktion, säger Patrik Ekheimer, energi- och klimatsamordnare på Länsstyrelsen.
En ändamålsenlig omställning av energisystemet möjliggör klimatomställning samtidigt som den stärker näringslivsutvecklingen och bidrar till tryggare och mer robust energiförsörjning.

Karin Larsson och Patrik Ekheimer arbetar med energi- och klimatfrågor på Länsstyrelsen och är huvudförfattarna bakom den nya energi- och klimatstrategin för Hallands län.
Transporterna en utmaning
Resande och transporter är den största klimatutmaningen i Halland. Drygt hälften av växthusgasutsläppen i länet kommer från transporter och arbetsmaskiner.
Halland har ett transportintensivt näringsliv som kräver många lastbilstransporter. Samtidigt är det tydligt att personbilarna är den fordonskategorin som orsakar de enskilt största utsläppen. Personbilarna står för 28 procent av de totala klimatgasutsläppen, vilket svarar för närmare två tredjedelar av vägtransporternas totala utsläpp i länet. Även om E6 genererar genomfartstrafik, så sker många trafikrörelser inom länet. Jämfört med riksgenomsnittet är bilinnehavet högre per invånare i Halland och körsträckan per personbil är också längre än genomsnittet.
– Förutom en omställning till fossilfria och mer energieffektiva transporter behövs en samhällsplanering som prioriterar cykel och kollektivtrafik och minskar behovet av tillgång till bil, säger Karin Larsson, energi- och klimathandläggare.
Halland – ett jordbrukslän
Strategin tar stor hänsyn till regionala förutsättningar. Ett område där Hallands strategi utmärker sig är att det finns ett tydligt fokus på jord- och skogsbruk. Det hänger samman med att hela 59 procent av Hallands landyta består av skogsmark och 22 procent av jordbruksmark.
Jordbruket står för en fjärdedel av länets utsläpp av klimatgaser, samtidigt är skogen en effektiv kolsänka. Både skogs- och jordbruket är betydelsefulla näringar och har en central roll i den halländska energi- och klimatomställningen.
Energi- och klimatstrategi för Hallands län
Det övergripande syftet med vår regionala energi- och klimatstrategi är att den ska bidra till att de av riksdagen fastställda energi- och klimatpolitiska målen uppnås. Strategin tar avstamp ifrån nationella mål utifrån ett halländskt perspektiv.
Ladda ner och läs hela strategin Länk till annan webbplats.
Kontakt
-
Karin Larsson
Handläggare
Telefon 010-2243333
-
Patrik Ekheimer
Samordnare
Telefon 010-2243227