Derome Timber AB, Okome Hyvleri ansöker om tillstånd enligt 9 kap. miljöbalken till sågverk och hyvleri i Falkenbergs kommun

Länsstyrelsen i Hallands läns logotype, blidmaner i blått i nederkanten.

Derome Timber AB har till Miljöprövningsdelegationen inom Länsstyrelsen i Hallands län lämnat in en ansökan om tillstånd enligt miljöbalken till befintlig och utökad verksamhet vid Okome Hyvleri på fastigheten Okome 3:62 i Falkenbergs kommun. Till ansökan hör en miljökonsekvensbeskrivning.

Av ansökningshandlingarna framgår bl.a. följande. Ansökan avser tillstånd för en produktion motsvarande 200 000 m³ hyvlat virke per år. Ansökan innefattar också tillstånd till lagring och annan hantering av biobränslen, för internt behov samt för produktion och försäljning av pellets. Därutöver innefattar ansökan tillstånd till fortsatt drift av en biobränsleeldad panna, dimensionerad för en tillförd effekt om högst 3 MW.

Sökanden har yrkat att tillståndet ska få tas i anspråk omedelbart även om det överklagas (verkställighetsförordnande).

Verksamheten omfattas av kravet på specifik miljöbedömning i 6 kap. miljöbalken.

Tillståndsansökan finns tillgänglig hos aktförvararen på Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i Falkenbergs kommun samt hos Länsstyrelsen, Slottsgatan 2 i Halmstad. Tillkommande handlingar finns tillgängliga hos Länsstyrelsen. Den som vill yttra sig med anledning av tillståndsansökan ska göra det skriftligen till Länsstyrelsen Halland, 301 86 Halmstad eller halland@lansstyrelsen.se senast den 22 maj 2024. I skrivelsen bör ärendets diarienummer 551-1796-2023 anges.

Anders Thornberg

Slottsgatan 2