Kungaparets jubileumsbesök i Halland

Kungen med emblem för Jubileum 50 år

Den 24 augusti kommer Kungaparet till Halland för att fira H.M. Konungens 50 år på tronen. Här kan du läsa om jubileumsbesöket.

I år firar Kung Carl XVI Gustaf 50 år vid tronen och det gör honom till Sveriges genom tiderna längst regerande monark. Som en del av firandet besöker kungaparet Sveriges samtliga län. Den 24 augusti är det Hallands tur att uppmärksamma Kungens jubileumsbesök.

Besöket startar på Högskolan i Halmstad klockan 10.00 och avslutas i slottsträdgården på Halmstad slott klockan 15.30. Under dagen kommer det bland annat att vara en fotoutställning på stadsbiblioteket i Halmstad, musikparad, tal av Kung Carl XVI Gustaf och Landshövding Brittis Benzler på Stora torg samt att trädgården på Halmstad slott kommer att hållas öppen.

Landshövding Brittis Benzler är värd för besöket och Högskolan i Halmstad samt Halmstad kommun ansvarar för vissa delar.

Det är med stor glädje vi välkomnar Kungaparet till Halland. Jag hoppas att de får fin dag i Halmstad och att besöket blir uppskattat, säger landshövding Brittis Benzler.

Tiderna för dagen kan komma att ändras med mer detaljer närmare evenemanget.

• 10.00 Besök på Högskolan i Halmstad – Fab Lab
    Besök på Högskolan i Halmstad som grundades 1983 och under hela året firar Jubileum 40 år.
  • 11.00 Halmstad Stadsbibliotek
    Digital fotoutställning med bilder från Kungens besök i Halland genom tiderna.
  • 11.45 Musikparad via Österbro till Stora torg
    Hemvärnets musikkår spelar.
  • 12.00 Jubileumsfirande på Stora torg, Halmstad
    Tal av H.M. Konungen och Landshövding Brittis Benzler samt sång och musik. Konferencier är Rebecca Rosenlind Sellergren, sång av kören Nova Cantica och Hemvärnets musikkår spelar med sångsolist Ludvig Åhlin.
  • 13.00-14.30 Jubileumslunch för inbjudna gäster
    Lunch på Halmstad slott.
  • 13.00-15.30 Öppen slottsträdgård
    Öppen slottsträdgård för allmänheten. Föreningarna Gamla Halmstad, Idrottsmuseet samt Hemslöjden som har lokaler på slottet visar upp sin verksamhet för allmänheten i trädgården. Dorrit och Ben Olander medverkar med historiskt berättande. Trädgårdsguidning av landskapsarkitekt från Statens Fastighetsverk. Tipspromenad samt servering av kaffe/saft och kaka.
  • 14.45 Plantering av träd – i öppen slottsträdgård
    Kungen planterar ett träd i slottsträdgården.

Biltrafik och bussar runt stadsbiblioteket och stora torg kommer att påverkas under dagen.

Vägen från stadsbiblioteket över Österbro till Stora torg är avstängd klockan 10.00-13.00.

Torggaraget är stängt från klockan 16.00 den 23 augusti till 13.00 den 24 augusti.

Information om hur busstrafiken påverkas under dagen finns på Hallandstrafiken.

Trafikinformation, Hallandstrafiken Länk till annan webbplats.

Mer information om Kungaparets besök

Jubileumsåret 2023, Kungahuset Länk till annan webbplats.

Medier är välkomna att delta vid alla programpunkter, utom lunchen på residenset.

> Information och anmälan om ackreditering.

Kommunikationsfunktionen

Anders Thornberg