Höga temperaturer i delar av Halland i veckan

Bilden visar en man och en kvinna som svalkar sig och stänker vatten på varandra i en sjö en varm sommardag.

Svalkande bad för den som har möjlighet är ett härligt sätt att kyla kroppen under de varma dagarna som väntar.

På tisdag blir det varmt i stora delar av Halland. SMHI har gått ut med ett meddelande om höga temperaturer som väntas hålla i sig resten av veckan.

Enligt SMHI blir det dagstemperaturer över 26 grader i delar av västra Götaland. I Halland är det i inlandet som de högsta temperaturerna väntas.

Det varma vädret ser ut att hålla i sig under resten av veckan. Höga temperaturer påverkar oss alla, men kan vara särskilt allvarliga för äldre, kroniskt sjunka och personer med funktionsnedsättning. Också för små barn, gravida och personer som tar medicin kan höga temperaturer utgöra en risk.

Tips för att hålla sig sval i värmen

Folkhälsomyndighetens har en rad rekommendationer till allmänheten och riskgrupper vid höga temperaturer. Glöm inte att titta till vänner och anhöriga som kan ha svårt att hantera värmen.

• Var uppmärksam på inomhustemperaturen. Risken för hälsoproblem ökar så snart temperaturen stiger inomhus. Risken ökar påtagligt när temperaturen utomhus når upp till 26 °C eller mer under tre dagar i följd.
  • Drick mer. Vänta inte på att du blir törstig. Ät vätskerik mat som till exempel grönsaker och frukt. Undvik stora mängder söta drycker och alkohol. Tänk på att personer i din närhet kan behöva hjälp med att dricka.
  • Ordna sval miljö. Använd gardiner, persienner och markiser. Försök att vara på den svalaste platsen i bostaden. Vädra på natten när det är svalt.
  • Ordna svalka. En sval dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken är ett alternativ. Använd löst sittande kläder i naturmaterial, de är svalare än åtsittande syntetkläder.
  • Ta det lugnt. Undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.
  • Förvara läkemedel rätt. Om ditt läkemedel är temperaturkänsligt finns information om förvaring på förpackningen eller i bipacksedeln.
  • Var uppmärksam. Varningssignaler kan vara förhöjd kroppstemperatur, puls, andningsfrekvens och nytillkommen yrsel och onormal trötthet. Muntorrhet och minskad urinmängd kan vara tecken på vätskebrist. Om du tar något läkemedel, t.ex. vätskedrivande, kan dosen behöva justeras. Kontakta sjukvården för specifika råd kring just din eller dina närståendes hälsa.

Här får du veta mer

Vid behov av råd eller sjukvårdsupplysning. Ring 1177 Vårdguiden eller gå in på www.1177.se Länk till annan webbplats.

Fler råd kring värme finns på:
Folkhälsomyndighetens webbplats. Länk till annan webbplats.

Hur länge håller värmen i sig?
Följ väderprognosen på SMHI Länk till annan webbplats.

Anders Thornberg

Slottsgatan 2