Aktuella vädervarningar i Västernorrlands länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Förvaltningsplan för storskarv i Västernorrlands län

Den regionala förvaltningsplanen berör Västernorrlands län och dess syfte är att beskriva de regionala förutsättningarna och utifrån dessa formulera mål och åtgärder för skarvförvaltningen i länet. Skarven lever i samspel med sin livsmiljö och med andra arter i naturen. Förvaltningen av vilt utgår därför både från den art som ska förvaltas och det ekosystem den är en del av. Länsstyrelsen kan konstatera att antalet skarvar i länet ökat i stadig takt sedan första inventeringen 1999. Länsstyrelsen bedömer att konflikter och skador relaterade till och orsakade av skarv ökat i takt med populationstillväxten i länet. Därmed finns ett behov av en regional förvaltningsplan för skarv.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:
Strategi

Ämnen:

• Djur
  • Jakt
  • Natur

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Carin Jämtin

Nybrogatan 15 och Pumpbacksgatan 19