Läget i länet – arbetsmarknad och ekonomi, mars 2023

De flesta indikatorerna för svensk ekonomi har en nedåtgående trend. Hushållen pressas av hög inflation, stigande räntor och fallande tillgångspriser. Sysselsättningen är dock alltjämt hög och ökade till och med i riket som helhet under det fjärde kvartalet. I Stockholms län bedöms konjunkturen i det regionala näringslivet vara mycket svagare än normalt. Nyföretagandet minskar, konkurserna ökar, och bostadsbyggandet bromsar in. Den tidigare starka sysselsättningsökningen i Stockholms län har därtill stannat av. Mot bakgrund av indikationer på minskad efterfrågan på arbetskraft och en kraftig ökning av antalet personer som varslas av uppsägning har utsikterna för den regionala arbetsmarknaden försämrats.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:

Ämnen:

• Näringsliv
  • Näringslivsutveckling
  • Stat och kommun

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Anna Kinberg Batra

Regeringsgatan 66