Uppdrag om nationell samordning avseende utsatta EU/EES-medborgare som saknar uppehållsrätt i Sverige – lägesbild 2018

Den nationella samordningen har inhämtat regionala lägesbilder under 2018. Den sammantagna lägesbilden ger en bild av att utsatta EU/EES-medborgare, som tillfälligt vistas i Sverige, huvudsakligen kommer från Rumänien. Det ursprungsland som också framkommer allt som oftast av inhämtningen är Bulgarien. Ytterligare länder som är aktuella är till exempel Irland, Polen, Estland, Lettland och Litauen. Lägesbilden stärker att utsatta EU/EES-medborgare befinner sig i Sverige i samma omfattning som tidigare. Förekomsten kan mycket väl överensstämma med polisens nationella rapport från år 2015 när antalet utsatta EU/EES-medborgare i tiggeri uppskattades till cirka 4 700 personer samt att det förekommer barn i flera av Sveriges kommuner.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:
Rapport

Ämnen:

• Integration

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Anna Kinberg Batra

Regeringsgatan 66