Risk för gräsbrand i Stockholms länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Nutid och framtid 2013:2. Pendlingsmönstren i Stockholms län

Stockholmsregionen har en dynamisk arbetsmarknad med omfattande pendling såväl inom som utom länet. I en ny sammanställning kartläggs nu dessa resor samt deras betydelse för regionens utveckling. – Med en förväntad framtida kompetensbrist i Stockholms län blir det ännu viktigare att underlätta rörligheten i regionen, säger Kjell Haglund, analyschef på Länsstyrelsen. Det har länge varit känt att Stockholmsregionens arbetsmarknadsområde är betydligt större än själva länet. Betydande in- och utpendling sker till andra län. Samtidigt är det viktigt att understryka att de riktigt stora pendlingsströmmarna sker över kommungränserna inom länet. Av sammanställningen framgår också att det är stora skillnader mellan länets olika kommuner.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:
Nyhetsbrev

Ämnen:

• Infrastruktur
  • Kulturmiljö
  • Samhällsplanering

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Anna Kinberg Batra

Regeringsgatan 66