Inventering av vattenväxter i tio sjöar 2010

Finns endast som pdf. Vattenväxtinventeringar i tio sjöar. Inventeringarna har samfinansierats med Länsstyrelsen i Stockholms län. I juli-augusti 2010 genomförde Sveriges Vattenekologer AB, på uppdrag av Länsstyrelsen i Stockholms län, en inventering av vattenväxter i tio sjöar. De tio sjöarna inkluderade åtta sjöar inom Stockholms län samt en sjö, Näshultasjön, i Södermanlands län och en sjö, Fläten, i Östergötlands län. Norr om Stockholm inventerades sjöarna Viren och Garnsviken i Österåker och Vallentuna kommuner samt Garnsviken i Sigtuna kommun. Söder om Stockholm besöktes Albysjön i Tyresö och Sjundasjön, Sillen, Frösjön och Skillötsjön i Gnesta, Södertälje och Trosa kommuner. Syftet med inventeringen var att fastställa sjöarnas ekologiska status med avseende på makrofyter.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:
Annan

Ämnen:

• Djur
  • Växter
  • Klimat
  • Miljö
  • Miljömål
  • Natur