Kronobergs län och klimatförändringarna 1.0 – En kartläggning av klimateffekter, hot och möjligheter

Just nu förändras planeten jordens klimat i snabbare takt än någonsin i historisk tid. Den globala medeltemperaturen har ökat kraftigt sedan 1900-talets början och glaciärerna och istäcket i Arktis minskar. Havens nivåer stiger och nederbördsmönstren förändras. Också vårt klimat i Kronoberg påverkas, och därmed förändras förutsättningarna för regionens fortsatta utveckling. Utvecklingen av jord- och skogsbruk påverkas, likaså olika ekosystems möjlighet att leva vidare. Vi människor påverkas direkt av värme och extremväder som kan hota vår hälsa. I ännu högre grad påverkas vi och samhället när försörjning av vatten, avlopp och eldistribution drabbas av ökade temperaturer och ändrade nederbördsmönster.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:
Rapport

Ämnen:

• Klimat

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Maria Arnholm

Kungsgatan 8