Energi- och klimatstrategi för Gävleborgs län 2020-2030

Energi- och klimatstrategin för Gävleborgs län tar avstamp i Parisavtalet och de utsläppsminskningar som krävs för att temperaturen inte ska överstiga två grader på global nivå. Utifrån en utgångspunkt om rättvis, global fördelning av koldioxidutsläpp mellan världens nationer, som finns i Parisavtalet, har Sverige endast ca sex till tolv år kvar av utsläpp på nuvarande nivå. Detta behöver konkretiseras på regional nivå genom att ta fram en regional koldioxidbudget där man räknat mer specifikt på vilken mängd koldioxidekvivalenter som Gävleborg har ”rätt” att släppa ut framöver. Övergripande mål för denna strategi är därmed: • I Gävleborg överskrider vi inte den koldioxidbudget som krävs för att nå Parisavtalet och är klimatneutrala till 2035.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:
Strategi

Ämnen:

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Per Bill

Borgmästarplan 2, Gävle