Aktuella vädervarningar i Gävleborgs länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Ingen annan kan leva mitt liv - En kartläggning i Ovanåker, Bollnäs och Söderhamn om ungdomars livsutrymmen och begränsningar i deras vardag och under skoltiden

Resultatet av kartläggningen visar att det finns ungdomar i OBS-regionen som lever under kontroll, begränsningar, kränkningar, hot och våld, som för en del ungdomar kan relateras till hedersvåld och förtryck. Resultatet av undersökningen visar att det finns behov av fortsatt förebyggande arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck. Det kan ske genom att tillföra mer kunskap om problematiken till de olika instanser som kommer i kontakt med de utsatta, till exempel skolpersonal, socialtjänst, polis- och åklagarmyndigheter, flyktingmottagningar och vårdpersonal, samt genom att ta fram konkreta handlingsplaner och samverkansplaner i kommunerna.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:
Rapport

Ämnen:

• Folkhälsa
  • Samhälle

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Per Bill

Borgmästarplan 2, Gävle