2019:13 Smaken av Blekinge – en terroiratlas över Blekinge som kulinarisk region

Rapporten, Smaken av Blekinge – terroiratlas över Blekinge som kulinarisk region, tecknar en översiktlig bild av livsmedelsproduktion och förädling i länet från framförallt sekelskiftet 1800 fram till millenniumskiftet 2000, men i vissa fall med utvikningar både bakåt och framåt i tiden. I rapporten beskrivs länets natur- och kulturgeografiska förutsättningar,produktionsförhållanden och bebyggelse, vilka djur man höll, vad man odlade på sina åkrar och täppor, hur råvarorna bereddes och vad man faktiskt åt. Olika maträtter presenteras mer i detalj i både bondens, fiskarens och herrgårdens hushåll, eftersom de skiljde sig väsentligt fram till sekelskiftet 1900.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:
Rapport

Ämnen:

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Ulrica Messing

Skeppsbrokajen 4