Home page for länsstyrelsen.se

Ändra registeruppgifter för stiftelse

Här kan du som företräder en stiftelse anmäla ändringar av registeruppgifter.

Du kan till exempel anmäla ändring av

  • stiftelsens adress och telefonnummer
  • ordförande, styrelseledamot, revisor, intern eller extern firmatecknare, särskild delgivningsmottagare samt ändring av deras adresser.

Det kostar ingenting att göra en anmälan om ändring.

Du måste logga in för att använda e-tjänsten.

Uppgifter du behöver för att anmäla

Du behöver ha följande uppgifter tillgängliga för att fylla i din anmälan:

  • namn, adress, personnummer och telefonnummer om det är en person du ska anmäla
  • intyg, protokoll eller andra handlingar som styrker ändringen.

Dokument som du behöver bifoga

Beroende på vilken ändring det är du anmäler kan du behöva bifoga:

  • protokoll, intyg eller någon annan handling som styrker ändring av ordförande, styrelseledamöter och suppleanter.
  • fotokopia av pass eller annan identitetshandling om personen du anmäler inte är folkbokförd i Sverige
  • protokoll, intyg eller annan handling som styrker ändring av revisor och revisionsbolag.
  • skriftlig bekräftelse från den som åtagit sig att vara revisor eller revisorssuppleant
  • protokoll som visar vem eller vilka som tecknar stiftelsens namn och firma, och om de gör det var för sig eller tillsammans.
  • protokoll som styrker vem som bemyndigats att vara särskild delgivningsmottagare.

Vad händer efter att du gjort anmälan?

När Länsstyrelsen gjort ändringarna i stiftelseregistret skickar vi alltid ett nytt registreringsbevis som bekräftelse på ändringarna.

Relaterade e-tjänster

Information om våra e-tjänster

Ja du behöver logga in för att använda denna e-tjänst.

När du loggar in via Mina sidor kan du spara och fortsätta att fylla i e-tjänsten vid ett senare tillfälle. Då kan du ta de pauser du behöver innan du skickar in ditt ärende till oss.

Du loggar in med din e-legitimation. Vi stöder BankID, mobilt BankID, Freja eID+ och Telia e-legitimation (i vissa e-tjänster kan undantag förekomma). Du kan logga in antingen på Mina sidor eller i e-tjänsten. Ditt konto på Mina sidor aktiveras när du loggar in första gången.

Om du loggar in som företrädare för en stiftelse eller ett bevakningsföretag får du tillgång till din organisations sidor. Här finns de e-tjänster som du eller någon annan i din organisation använt för att skicka ärenden till Länsstyrelsen.

Om du loggar in via Mina sidor kan du spara och fortsätta att fylla i e-tjänsten vid ett senare tillfälle.

Logga in med e-legitimation innan du börjar fylla i e-tjänsten och spara innan du lämnar den. Du når därefter e-tjänsten på Mina sidor här på webbplatsen. Den sparas i 14 dagar efter att du senast arbetade med den.

De filformat som är godkända att använda för bilagor är pdf, tif, tiff, jpeg, jpg, doc, docx och excel (i vissa e-tjänster kan undantag förekomma). Det är tillåtet att bifoga max 10 filer.

Länsstyrelsen hanterar personuppgifter inom flera olika verksamhetsområden. Personuppgifterna ska behandlas enligt lagar och regler för att skydda din integritet. Information om hur Länsstyrelsen behandlar personuppgifter, vilka rättigheter du har och hur du kommer i kontakt med oss om du vill veta mer finns på sidan:

Så hanterar vi dina personuppgifter

Kontakta oss

Har du frågor som rör en verksamhet eller ett enskilt ärende, alternativt innehåll och uppgifter i en e-tjänst, vänder du dig till den länsstyrelse som har hand om ärendet.

Kontaktuppgifter till alla länsstyrelser hittar du på sidan:

Kontakta oss

Behöver du hjälp med hur du till exempel ska fylla i formulären eller hur du kommer åt Mina sidor? Kontaktuppgifter för frågor och support hittar du på sidan:

Hjälp med e-tjänster