Hjälp med e-tjänster
Behöver du hjälp med våra e‑tjänster? Här finns information och kontaktuppgifter för frågor och support.
Frågor och support
Genom länsstyrelsernas IT‑support kan du få hjälp med
- tekniska problem eller frågor som rör användningen av e-tjänsterna
- frågor om betalningsfunktioner
- frågor om hantering av e‑legitimationer.
Länsstyrelserna tar inte betalt för IT-support.
Supportens öppettider:
Måndag–fredag klockan 7.30–16.30, telefon 010-223 03 03
Har du frågor som rör en verksamhet, ett enskilt ärende eller innehåll och uppgifter i e‑tjänsten vänder du dig till den länsstyrelse som har hand om ärendet.
Allmänt om e‑tjänsterna
Fälten i e‑tjänsterna är uppdelade på flera sidor. Du trycker på "Nästa" för att gå vidare till nästa sida och "Bakåt" för att återgå till tidigare sidor. Vissa fält är obligatoriska och du måste fylla i dem för att kunna gå vidare till nästa sida. Det finns anvisningar hur du ska fylla i fälten på varje sida. Om du fyller i något fel eller om något saknas blir det fältet markerat och du får information om vad du behöver rätta.
Val av länsstyrelse
Det är viktigt att din ansökan (eller motsvarande) skickas till rätt länsstyrelse för att handläggningen ska kunna påbörjas. Du måste själv ange den länsstyrelse som din ansökan (eller motsvarande) ska skickas till.
Information om filformat
De filformat som är godkända att använda för bilagor är pdf, tif, tiff, jpeg, jpg, doc, docx och excel (i vissa e-tjänster kan undantag förekomma).
Information om inloggning
Du hittar information om inloggning på sidan "Mina sidor".
Betalning
Ibland ingår krav på betalning, till exempel en ansökningsavgift. Du kan betala med kort och i de flesta fall via bankgiro. Betalar du med kort kan vi börja handläggningen snabbare. Vi accepterar kort från Mastercard och VISA. Betalar du via bankgiro är det viktigt att ange det OCR‑nummer som finns i formuläret.
Rekommenderade webbläsare
Våra e‑tjänster fungerar i Microsoft Edge, Google Chrome, Firefox och Safari. Alla i senaste version och två versioner bakåt. Använder du en annan webbläsare kan vi tyvärr inte ge dig någon teknisk support vid eventuella problem.
Tekniska problem vid legitimering eller underskrift?
Vi stöder BankID, mobilt BankID, Telia e‑legitimation samt Freja eID+. Om du får tekniska problem med din legitimering kontaktar du din bank eller den utgivare som har utfärdat din e-legitimation. Har du allmänna frågor kan du ringa till länsstyrelsernas gemensamma support på 010‑2230303.
Support för Telia e-legitimation, Telia Länk till annan webbplats.
Support för Freja eID+, Freja Länk till annan webbplats.
Spärra ID‑handling
Om du förlorat din e‑legitimation eller misstänker att den på något sätt missbrukas ska du omedelbart spärra den. Kontakta din bank eller den utgivare som har utfärdat din e‑legitimation.
Kontakt privatpersoner (bankid.com) Länk till annan webbplats.
Så hanterar vi dina personuppgifter
Information om länsstyrelsernas personuppgiftshantering finns på sidan "Så hanterar vi dina personuppgifter".