Home page for länsstyrelsen.se

Ansök om tillstånd att strö ut aska efter avliden

Här kan du ansöka om tillstånd att strö ut aska efter en avliden på en annan plats än en begravningsplats.

Du som ansöker ska också vara den som ordnar med gravsättningen. Du kan vara en anhörig, en närstående, ombud eller den som annars ordnar med gravsättningen.

Det är ditt ansvar att undersöka att ingen familjemedlem eller annan närstående är emot att askan strös ut enligt den här ansökan.

Det kostar ingenting att ansöka om att strö ut aska.

När askan är spridd behöver du återrapportera och intyga att du spridit aska efter Länsstyrelsens beslut. Använd vår e-tjänst: Intyga att aska har spridits enligt tillstånd.

Det är bara sju länsstyrelser som ansvarar för ärenden gällande ansökningar om tillstånd att strö ut aska efter avliden. Välj den länsstyrelse som ansvarar för länet du avser att strö ut askan i.

  • Länsstyrelsen i Stockholms län, när du avser att strö ut askan i Stockholms, Uppsala, Södermanlands, Gotlands eller Västmanlands län
  • Länsstyrelsen i Östergötlands län, när du avser att strö ut askan i Östergötlands, Jönköpings eller Kalmar län
  • Länsstyrelsen i Skåne län, när du avser att strö ut askan i Skåne, Kronobergs eller Blekinge län
  • Länsstyrelsen i Västra Götalands län, när du avser att strö ut askan i Västra Götalands eller Hallands län
  • Länsstyrelsen i Dalarnas län, när du avser att strö ut askan i Dalarnas, Värmlands, Örebro eller Gävleborgs län
  • Länsstyrelsen i Västernorrlands län, när du avser att strö ut askan i Västernorrlands eller Jämtlands län
  • Länsstyrelsen i Norrbottens län när du avser att strö ut askan i Norrbottens eller Västerbottens län.

Uppgifter du behöver för att ansöka

Du behöver ha följande uppgifter tillgängliga när du gör din ansökan:

  • vilken länsstyrelse som ska hantera din ansökan
  • uppgifter om den som avlidit (personnummer och namn)
  • om du vill stör ut askan över vatten eller på land
  • kommun där du önskar strö ut askan
  • fastighetsbeteckning eller annat namn på platsen där du önskar strö ut askan
  • beskrivning på platsen där du önskar strö ut askan
  • månad och år när du önskar strö ut askan.
  • du behöver också markera ut platsen där du önskar strö ut askan på en karta.

Dokument som du behöver bifoga

Du behöver bifoga följande:

  • medgivande från markägaren om ansökan gäller spridning på land.

Du kan också behöva bifoga:

  • fullmakt, om den sökande företräds av ett ombud
  • annat intyg om dödsfallet (om en avlidna personen saknar svenskt personnummer eller för dödfödda spädbarn).

Vad händer efter att du skickat in din ansökan?

  1. Din ansökan registreras och får ett diarienummer.
  2. Vi utreder ditt ärende.
  3. Vi fattar beslut i ärendet.
  4. Du får beslutet hemskickat.
  5. Om vi har skickat med ett delgivningskvitto ska det skrivas under när du har tagit del av beslutet. Skicka sedan tillbaka delgivningskvittot till oss så snart som möjligt.

Om du inte är nöjd med beslutet kan du överklaga det inom tre veckor från det att du har fått del av det. Kontakta oss om du har frågor om utredningen eller beslutet.

Relaterade e-tjänster

Information om våra e-tjänster

Du behöver inte logga in för att använda denna e-tjänst men vi rekommenderar att du gör det. Om du inte loggar in behöver du avsluta ditt ärende inom tre timmar för att det inte ska försvinna.

Om du loggar in via Mina sidor kan du spara och fortsätta att fylla i e-tjänsten vid ett senare tillfälle. Då kan du ta de pauser du behöver innan du skickar in ditt ärende till oss.

Du loggar in med din e-legitimation. Vi stöder BankID, mobilt BankID, Freja eID+ och Telia e-legitimation (i vissa e-tjänster kan undantag förekomma). Du kan logga in antingen på Mina sidor eller i e-tjänsten. Ditt konto på Mina sidor aktiveras när du loggar in första gången.

Om du loggar in som företrädare för en stiftelse eller ett bevakningsföretag får du tillgång till din organisations sidor. Här finns de e-tjänster som du eller någon annan i din organisation använt för att skicka ärenden till Länsstyrelsen.

Om du loggar in via Mina sidor kan du spara och fortsätta att fylla i e-tjänsten vid ett senare tillfälle.

Logga in med e-legitimation innan du börjar fylla i e-tjänsten och spara innan du lämnar den. Du når därefter e-tjänsten på Mina sidor här på webbplatsen. Den sparas i 14 dagar efter att du senast arbetade med den.

De filformat som är godkända att använda för bilagor är pdf, tif, tiff, jpeg, jpg, doc, docx och excel (i vissa e-tjänster kan undantag förekomma). Det är tillåtet att bifoga max 10 filer.

Länsstyrelsen hanterar personuppgifter inom flera olika verksamhetsområden. Personuppgifterna ska behandlas enligt lagar och regler för att skydda din integritet. Information om hur Länsstyrelsen behandlar personuppgifter, vilka rättigheter du har och hur du kommer i kontakt med oss om du vill veta mer finns på sidan:

Så hanterar vi dina personuppgifter

Kontakta oss

Har du frågor som rör en verksamhet eller ett enskilt ärende, alternativt innehåll och uppgifter i en e-tjänst, vänder du dig till den länsstyrelse som har hand om ärendet.

Kontaktuppgifter till alla länsstyrelser hittar du på sidan:

Kontakta oss

Behöver du hjälp med hur du till exempel ska fylla i formulären eller hur du kommer åt Mina sidor? Kontaktuppgifter för frågor och support hittar du på sidan:

Hjälp med e-tjänster