Risk för gräsbrand i Stockholms länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Förlängt beslut om skyddsjakt efter ett lodjur inom Norrtälje kommun

Länsstyrelsen Stockholm har fattat beslut om förlängd skyddsjakt efter ett lodjur i ett område inom Norrtälje kommun. Beslutet om skyddsjakt fattades i mars mot bakgrund av upprepade angrepp på mufflonfår i vilthägn orsakade av lodjur. På grund av att ytterligare ett mufflonfår dödats av lodjur i hägnet och att inget lodjur har fällts förlängs beslutet om skyddsjakt till och med den 30 april 2024.

Länsstyrelsen bedömer att det fortsatt föreligger risk för allvarlig skada då det skett ytterligare ett angrepp på mufflonfår i det aktuella hägnet trots att förebyggande åtgärder vidtagits, säger Sara Sundin, enhetschef på Länsstyrelsen Stockholm.

Sammantaget bedömer Länsstyrelsen att risken för allvarlig skada på mufflonfår är stor och att skyddsjakten inte försvårar upprätthållandet av gynnsam bevarandestatus för lodjur.

Beslutet om skyddsjakt omfattar ett lodjur som rör sig ensamt inom en fastighet i Norrtälje kommun. Skyddsjakten är tillåten från och med den 13 mars till och med 30 april 2024, dock som längst till dess att ett lodjur har fällts eller att annat beslutas.

Beslutet är fattat i enlighet med jaktförordningen.

Anna Kinberg Batra

Regeringsgatan 66