Nytt beslut om skyddsjakt efter ett lodjur inom Norrtälje kommun

Länsstyrelsen Stockholm har fattat beslut om skyddsjakt efter ett lodjur i ett område inom Norrtälje kommun. Beslutet är fattat mot bakgrund av att det har kommit in en ansökan om skyddsjakt sedan ett lodjur vid minst fyra tillfällen under februari och mars angripit mufflonfår i ett vilthägn.

Länsstyrelsen bedömer att det med största sannolikhet finns en så kallad problemindivid i det aktuella området och att det finns fog att låta avliva den innan det sker ytterligare angrepp på mufflonfår i vilthägnet.

Att upprepade angrepp skett under kort tid och att lodjuret fortsatt orsaka skada trots förebyggande åtgärder motiverar skyddsjakt, säger Sara Sundin, enhetschef på Länsstyrelsen Stockholm.

Sammantaget bedömer Länsstyrelsen att risken för allvarlig skada på mufflonfår är stor och att skyddsjakten inte försvårar upprätthållandet av gynnsam bevarandestatus för lodjur.

Beslutet om skyddsjakt omfattar ett lodjur som rör sig ensamt inom en fastighet i Norrtälje kommun. Skyddsjakten är tillåten från och med den 12 mars till och med 12 april 2024, dock som längst till dess att ett lodjur har fällts eller att annat beslutas. Beslutet har fattats i enlighet med jaktförordningen.

Länsstyrelsen Stockholm fattade i mitten av februari på eget initiativ beslut om skyddsjakt på ett lodjur inom Norrtälje kommun efter att ett lodjur vid upprepade tillfällen angripit får i ett område där tätheten av fårbesättningar är hög. Inget lodjur har ännu fällts med stöd av det beslutet, vilket gäller som längst till och med 15 mars 2024. Länsstyrelsen bedömer inte att det är samma skadegörande individ som angripit får respektive hägnat vilt.

Anna Kinberg Batra

Regeringsgatan 66