Risk för gräsbrand i Jönköpings länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Civilt försvar – en viktig del av Nato

Från och med nu är Sverige en del av försvarsalliansen Nato. Länsstyrelsen är den myndighet som är ytterst ansvarig för det civila försvaret i länet och får en viktig roll i det kommande arbetet.

Att Sverige blir en del av Nato påverkar framför allt vårt militära försvar, men är också viktigt för det civila försvaret. Den civila dimensionen har stor betydelse för försvarsalliansen eftersom det bland annat handlar om att skydda civilbefolkningen, stärka försvarsviljan och stödja Försvarsmakten.

– Vi har en intensiv tid framför oss där vi kommer behöva vara öppna för att lära och ta in mycket nytt. Men i länet har vi en bra grund att stå på i och med F-samverkan där vi sedan länge har en vana att samverka kring beredskapsfrågor, före under och efter en kris. Det kommer vi ha nytta av, säger beredskapsdirektören Marie Åkerblad.

Som högsta civila totalförsvarsmyndighet har Länsstyrelsen ett ansvar för att driva och samordna arbetet med civilt försvar i länet, tillsammans med statliga myndigheter, kommuner, regioner, näringsliv och frivilligorganisationer. Det civila försvaret ska skydda civilbefolkningen och säkerställa att till exempel sjukvård, transporter och livsmedels- och dricksvattenförsörjning fungerar även under krigsfara och krig. Det är något som Länsstyrelsen nu kommer att fokusera ännu mer på.

Det finns regelverk kopplat till Nato som beskriver hur medlemsstaterna ska arbeta med civilt försvar. Länsstyrelsen arbetar nu vidare med att konkretisera vad vi behöver göra utifrån vår roll i det civila försvaret.

Regional länk till sidan Civilt försvar Länk till annan webbplats.

Länk till F-samverkan och krisberedskap Länk till annan webbplats.

Länsstyrelsens presstjänst

Brittis Benzler