Publiceringsdatum:
Senast uppdaterad:
Länsstyrelsens ledarskap i energifrågan sprider utvecklingskraft

Georg Andrén, landshövding i Värmland, Maja Lundbäck, statssekreterare på Klimat- och energidepartementet och Sten Tolgfors, landshövding Västra Götaland.
Omställningen till mer fossilfri elproduktion är avgörande för Sveriges framtida konkurrenskraft, jobb, säkerhet och industriella utveckling. Under onsdagen lämnade länsstyrelserna över 21 regionala handlingsplaner till Maja Lundbäck, statssekreterare på Klimat- och energidepartementet.
Planerna beskriver hur aktörer och myndigheter tillsammans kan möta det snabbt växande elbehovet. Länsstyrelsen Västra Götaland var klar med sin handlingsplan redan för 1,5 år sedan, eftersom vi bad regeringen om uppdraget och fungerade som pilot för övriga länsstyrelser. De lämnades över till regeringen under ett länsstyrelsegemensamt evenemang på Café Opera i Stockholm.
– Om Sverige ska klara elektrifieringen krävs nya sätt att hantera målkonflikter. I Västra Götaland har vi utvecklat arbetssätt och metodik som gör det möjligt att både bygga ut fossilfri elproduktion och hantera andra samhällsintressen. Vi som haft handlingsplaner i några år är redan på nästa steg. Exempelvis när det gäller havsvindsplaneringen i mitt län, som kan komma att ge 25 TWh fossilfri el, sa Sten Tolgfors, landshövding i Västra Götaland.
– Västra Götaland har varit till stor inspiration för oss alla med tidig planering, metodutveckling och förändringsresa, sa Georg Andrén, landshövding i Värmland.
"Jätteviktig satsning för regeringen"
21 regionala handlingsplaner innebär tillsammans en plan för hela Sverige och att den nationella, regionala och lokala nivån knyts ihop. Detta tack vare länsstyrelsernas helhetssyn, djupa regionala kunskap och position att kunna bidra till samordning och samverkan med och mellan alla aktörer – kommuner, näringsliv, myndigheter, samhället i stort.
– Länsstyrelsen gör ett fantastiskt jobb med energiplaneringen och jag är så otroligt stolt över hur vi tagit oss an den, en jätteviktig satsning för regeringen. Som ni landshövdingar varit inne på är det en demokratisk fråga, det är samhällsbärande och samhällsbyggande. För att bli av med fossiloberoende, för en elektrisk och trygg framtid, sa Maja Lundbäck, statssekreterare på Klimat- och energidepartementet.
På plats var också Thomas Pålsson, generaldirektör för Svenska kraftnät. Han är imponerad av hur länsstyrelserna har jobbat med frågan:
– Landshövdingarna visar prov på verkligt ledarskap här. Västra Götaland har haft stor framgång i frågan, men även Värmland, Norrland och andra. Länsstyrelsernas uppdrag är att göra bedömningar av målkonflikterna, och det behöver vi hjälp med för att komma framåt. Det tvärsektoriella är så viktigt för oss.
Metod för att hantera målkonflikter
Länsstyrelsen Västra Götaland har tidigare berättat om den metodutveckling som skett under arbetet med den regionala handlingsplanen för elektrifiering.
Ta del av nyheten här:
”Så här möter vi en historisk samhällsomställning”, Länsstyrelsen Västra Götaland