Aktuella varningsmeddelanden i Västra Götalands länJust nu är det flera vädervarningar i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Publiceringsdatum:

Senast uppdaterad:

Att servicekontor avvecklas hotar regional utveckling och tillit menar Länsstyrelsen

Närbild på fasadskylt med logotyper för Statens servicecenter, Arbetsförmedlingen, Försäkringskasssan, pensionsmyndigheten och Skatteverket. Skylten sitter över dörren till ett av Statens servicenters lokala servicekontor. 

På de lokala servicekontoren kan invånare få hjälp med att använda e-tjänster, fylla i blanketter och ansökningar samt information om sina pågående myndighetsärenden. Foto: Gamma-man/Mostphotos

Länsstyrelsen i Västra Götalands län uttrycker oro över att Statens servicecenter planerar att avveckla sex av sina kontor i länet.

Statens servicecenter har fått minskade anslag och planerar att stänga cirka 35 kontor i hela landet. I Västra Götalands län berörs kontoren i Kungälv, Åmål, Lysekil, Mariestad samt i Biskopsgården och Nordstan i Göteborg. På servicekontoren samlar staten service från bland andra Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Länsstyrelsen Västra Götaland har tagit tillvara sin möjlighet att lämna synpunkter på förslagen, och invänder i sina yttranden mot planen på nedstängningarna.

Statlig närvaro är avgörande för demokratin

Länsstyrelsen menar att den minskade statliga närvaron på de olika orterna skulle försvåra för den regionala utvecklingen. Den riskerar också att sänka invånarnas förtroende för staten och är därför ett hot för demokratin. ”Statlig närvaro och service är en viktig faktor för att behålla och bygga tillit och tilltro. Vi ser att den sviktar på landsbygden och i utsatta områden.” skriver Länsstyrelsen i sitt senaste yttrande.

Trots att invånarna har tillgång till digitala tjänster finns det fortfarande många som har behov av personliga möten. En nedläggning av servicekontoren riskerar att belasta kommunernas verksamhet ytterligare, särskilt i områden med många nyanlända och andra grupper som är beroende av fysisk service.

Saknar medborgarperspektivet

Länsstyrelsen efterlyser ett tydligare medborgarperspektiv i de analyser som har lett fram till förslaget. Även om staten sparar på minskade lokalkostnader innebär det ökade kostnader för den enskilda som ibland måste resa långt för att få service. Länsstyrelsen saknar också en beskrivning av vad det kan betyda om invånarnas förtroende för staten sjunker.

Länsstyrelsen uttrycker önskemål om en mer transparent redovisning av kriterier och vill också se alternativ till att de aktuella kontoren läggs ner. Det går till exempel inte att utläsa vad som ligger bakom att sex kontor i Västra Götaland ska läggas ner enligt förslaget, men endast ett kontor i Stockholms län. Dessutom lyfter Länsstyrelsen att det är tveksamt om processen för samråd verkligen erbjuder någon möjlighet till att påverka, eftersom samrådsprocessen ska gå så snabbt.

Länsstyrelsen har hittills yttrat sig över kontoren i Kungälv, Åmål, Lysekil och Mariestad. Samrådet för de två kontoren i Göteborg äger rum längre fram, och då kommer vi att yttra oss även om dem.

Statens servicecenter tar in yttranden från Länsstyrelsen, Västra Götalandsregionen och några andra aktörer. Därefter fattar de definitiva beslut om servicekontorens framtid.

Om Statens servicecenter

Statens servicecenter är en myndighet under Finansdepartementet. Myndigheten erbjuder bland annat personlig service till medborgare via lokala servicekontor. Där kan besökaren få hjälp med att använda e-tjänster, fylla i blanketter och ansökningar samt information om sina pågående myndighetsärenden.

På servicekontoren kan medborgare få hjälp med ärenden hos Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Statens servicecenter Länk till annan webbplats.

Kontakt

Dela sidan:

Landshövding

Sten Tolgfors

Besöksadress

Se Kontakta oss

Postadress

403 40 Göteborg

Följ oss