Aktuella varningsmeddelanden i Västra Götalands länJust nu är det flera vädervarningar i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Publiceringsdatum:

Senast uppdaterad:

Stockholm och Västra Götaland går samman om brev till regeringen om Västra stambanan

Översiktsbild på godstransporter på järnväg från Göteborgs hamn.

Västra stambanan är inte bara en viktig länk för persontransporter. Sträckan har stor betydelse för nationella och internationella godstransporter med koppling till Göteborgs hamn, understryker landshövdingarna i sitt brev till regeringen. Foto: Göteborgs hamn

Landshövdingarna i Stockholm och Västra Götaland skriver tillsammans brev till regeringen om att kapaciteten behöver stärkas på ”Sveriges viktigaste och hårdast belastade järnväg” – Västra stambanan.

Det är angeläget att Trafikverket nu gör en fysisk planering för utbyggnad av fyrspår på järnvägssträckan Göteborg-Alingsås, skriver landshövdingarna i brevet till regeringen. Utbyggnaden behöver finnas med i Trafikverkets kommande Nationell plan.

– Det är viktigt att vi nu tillsammans med Stockholms län kan belysa kapacitetsbristen och det stora behov som finns gällande Västra stambanan. Detta är en fråga inte bara för Västsverige utan även för Stockholm. Västra stambanan är av nationell betydelse, säger Sten Tolgfors, landshövding i Västra Götaland.

Han betonar vikten av den regionala pendlingen.

– Men att Västra stambanan binder samman Sveriges två största städer med fjärrtåg är av mycket stor betydelse. Västra stambanan är också en pulsåder för Sveriges godstrafik. Även beredskapsskäl pekar på betydelsen av en utbyggd järnvägskapacitet. Med brevet visar Stockholm att Västra stambanan är viktig också för dem.

Nationell och internationell länk för godstransporter

I brevet understryker de båda landshövdingarna järnvägssträckningens betydelse för både regional arbetspendling och långväga persontransporter, och för den nationella och internationella godstransporten med koppling till Göteborgs hamn, som är Nordens största.

Sträckan är redan maximalt utnyttjad och fram till mitten av 2027 dessutom minskad på grund av renovering av elsystem. Renoveringen är nödvändig men löser inte kapacitetsbristen på lång sikt. Bristerna begränsar möjligheterna att ersätta godstrafik med lastbil till tåg och att öka persontransporter med tåg.

”Det påverkar utvecklingsmöjligheterna längs sträckan och särskilt den gröna omställning och industriella utvecklingen som nu sker längs banan”, skriver de båda landshövdingarna Sten Tolgfors och Claes Lindgren.

Kontakt

Dela sidan:

Landshövding

Sten Tolgfors

Besöksadress

Se Kontakta oss

Postadress

403 40 Göteborg

Följ oss