Publiceringsdatum:
Senast uppdaterad:
Västsverige behöver kraftsamla kring Västra Stambanans framtid
Alla parter har nu fattat beslut om den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås. När Västsverige kommer samman är kraften att åstadkomma förändring betydande. I samma anda bör vi i Västsverige nu ta oss an Västra Stambanans framtid, skriver landshövding Sten Tolgfors i ett debattinlägg.
Alla parter har nu fattat beslut om den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås. Med Borås ja den 12 december har berörda kommunfullmäktigeförsamlingar och Västra Götalandsregionen sagt ja till överenskommelsen och dess finansiering.
När Västsverige kommer samman är kraften att åstadkomma förändring betydande. I samma anda bör vi i Västsverige nu ta oss an Västra Stambanans framtid.
Den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås är en av Sveriges största och viktigaste infrastrukturinvesteringar.
Det kommer när den är klar att ta 35 minuter att åka mellan Göteborg och Borås. Det är kommunerna i ett av Sveriges största pendlingsstråk som binds samman. Resultatet blir arbetsmarknadsförstoring, stärkta tillväxtförutsättningar och förenklad pendling för tusentals människor. I Göteborg avlastas busstrafik, för vilken kapacitetstaket redan är nått och riksväg 40 och E6:an, som präglas av köer, får bättre framkomlighet.
Mölndal, Mölnlycke och Landvetters flygplats får stationer på den nya banan. I Göteborg kommer det finnas fyra stationer. Den nya järnvägen blir, tillsammans med Västlänken, därmed som en västsvensk tunnelbana sett till restider. Göteborgs Central - Landvetter kommer ta cirka 20 minuter. Från Handelshögskolan, som får en station i direkt anslutning till Västlänken, tar det cirka en kvart. Tunnelbanans gröna linje i Stockholm tar som jämförelse en timme öst till väst.
Landvetter flygplats får unikt goda kommunikationer
Ingen annanstans i Sverige finns en internationell flygplats med reguljär järnvägstrafik, en kollektivtrafikhubb för lokala och regionala bussar, samt bilparkeringar. Tågstationen får en uppgång i flygterminalen, men också en i markplan, för snabbt byte från andra trafikslag till tåg. Infartsparkering ger möjlighet att byta från bil till tåg och buss, för tillgång till hela det svenska tågsystemet redan på Landvetter.
Trafikeras tågen från Karlstad och Örebro via Göteborgs Central till Landvetter vidgas flygplatsens upptagningsområde avsevärt, vilket ger grund för stärkt linjetrafik. Resenärer som idag åker till Gardemoen eller Arlanda kan istället, utan byte, resa direkt till Landvetter flygplats.
Hela världen blir tillgänglig med en enda omstigning.
Fördelen med reguljär järnvägstrafik är tydlig. Vi slipper en Arlanda Express-lösning där en enkel biljett från Stockholm till Arlanda kostar 340 kronor.
Zonindelningen i biljettsystemet förändras för Härryda och Bollebygd eftersom järnvägen tillkommer för att underlätta just pendling och arbetsmarknadsförstoring.
Kollektivtrafikhubben på Landvetter får busstrafik från kommuner som Mark och Bollebygd. Den öppnar för nya bostadsområden och industrietableringar i Härryda kommun och närområdet.
Ny spårbunden infrastruktur är nödvändig för att hantera trafiktrycket i Göteborg och ger kommunerna längs stråket helt nya och bättre tillväxtmöjligheter både vad gäller bostäder och näringsliv. Därför har medfinansiering från regionen och kommunerna längs stråket om max 4,4 miljarder kronor varit möjlig. Staten står för 43,5 miljarder kronor.
Västra Stambanan – avgörande pendlingsstråk
Nästa järnvägsinvestering att samlas kring är byggande av fyrspår på Västra Stambanan mellan Göteborg och Alingsås. Där finns idag dubbelspår, men under flera år går kapaciteten nu ner till enkelspår, när elsystemet ska bytas. Vi borde använda detta som ett tillfälle att nå enighet kring en utbyggd kapacitet, för alla kommer än tydligare att se att behovet. När förseningar sker, så är det redan idag ofta just på denna delsträcka.
Västra Stambanan är Sveriges pulsåder för persontrafik mellan landets två största städer och för gods till och från Sveriges viktigaste hamn. Den är dessutom avgörande viktig för pendling inom vårt län. Vi behöver också av beredskapsskäl redundans i trafiksystemet.
Vi kan visa att Västsverige genom samarbete möjliggör att stora infrastrukturinvesteringar kan förverkligas här.
Sten Tolgfors
Landshövding Västra Götaland