Publiceringsdatum:
Senast uppdaterad:
Brist på grundläggande betaltjänster försvårar vardagen
Det blir allt svårare att betala med kontanter. I Västra Götaland har möjligheten att använda kontanter i butiker och för att betala räkningar minskat under flera år. Nu presenterar länsstyrelserna årets rapport om grundläggande betaltjänster för regeringen.
Sverige är ett av världens mest digitaliserade länder när det kommer till betalningar och det blir allt svårare att betala med kontanter. Samtidigt som den digitala utvecklingen underlättar för många människor innebär den utmaningar för andra.
– Vi ser att detta drabbar personer i alla åldrar, de som vill eller måste använda kontanter. Även utländska studenter och arbetskraft från andra länder märker av den höga graden av digitalisering och bristen på tjänster med kontanter, säger Agneta Olsson, processledare på Länsstyrelsen i Västra Götaland.
Det politiska målet är inte uppfyllt
Länsstyrelserna har i uppdrag att bevaka tillgången till grundläggande betaltjänster. I den nya rapporten till regeringen framgår att tillgången inte motsvarar medborgarnas behov. Det politiska målet är att alla i samhället ska ha tillgång till grundläggande betaltjänster till rimliga priser. Rapporten visar att målet inte är uppfyllt idag.
– Ser vi över tid har det varit en gradvis försämring under de senaste fem åren. Samtidigt speglar utvecklingen på betaltjänstområdet vår användning av kontanter, säger Amanda Jemsund, rådgivare på Länsstyrelsen i Västra Götaland.
Det senaste året har ett trettiotal uttagsautomater försvunnit i länet. Det pågår också en teknikutveckling där insättningsautomater ersätter serviceboxar på flera orter.
Stödinsatser under året
Länsstyrelserna genomför stöd- och utvecklingsinsatser för att förbättra tillgången till betaltjänster på orter där marknaden inte fyller behovet. Under året har länsstyrelserna gjort flera aktiviteter för att öka den digitala delaktigheten.
Läs rapporten i sin helhet:
Om uppdraget: Bevakning av grundläggande betaltjänster
Grundläggande betaltjänster är tjänster för att
- sköta betalningsförmedling, exempelvis betala räkningar
- ta ut kontanter
- sätta in dagskassor på bankkonto för företag och föreningar
Länsstyrelserna har sedan 2009 i uppdrag att bevaka hur de grundläggande betaltjänsterna motsvarar samhällets behov. Den 29 november lämnar länsstyrelserna årets rapport till Finansdepartementet.
Det är Länsstyrelsen i Dalarnas län som samordnar arbetet.
Tyck till om betaltjänster i Västra Götaland
Nu finns åter möjlighet att tycka till om grundläggande betaltjänster via Länsstyrelsens årliga enkät. Enkäten riktar sig till privatpersoner, företag och föreningar i Västra Götalands län. Resultatet ligger till grund för länsstyrelsernas uppföljning och rapportering av grundläggande betaltjänster 2025. Du hittar enkäten på vår webbsida
Kontakt
-
Agneta Olsson
Processledare
Telefon 010-2245297
-
Amanda Jemsund
Rådgivare
Telefon 010-2245265