Risk för gräsbrand i Västra Götalands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Sten Tolgfors inviger Handelskammardagen

Landshövdingen inviger Västsvenska handelskammardagen

Industrin ska ställa om, transportsektorn elektrifieras, stamnät och elproduktion byggas ut. Som landets viktigaste industriregion har utvecklingen i Västra Götaland bäring på hela Sverige.
– Omvandlingen innebär oerhörda möjligheter, men ställer också stora krav på samverkan. Här har Länsstyrelsen en nyckelroll, säger landshövding Sten Tolgfors, som i dag inviger Handelskammardagen.

Det är inga små siffror det handlar om, när man tittar på scenarier för framtida elbehov i Västra Götaland. Medan elförbrukningen i regionen idag ligger på runt 20 TWh el per år, beräknas elbehovet öka med 70 procent fram till 2030. År 2045 är prognosen att elbehovet ökat med hisnande 190 procent. Bakom den stora ökningen – drygt 30 TWh 2030, och en bra bit över 50 TWh till 2045 – ligger framför allt industrins växande behov av el. Att göra industriella produktionsprocesser fossilfria kommer kort och gott att kräva el. Massor av el.

För att detta ska vara möjligt att genomföra krävs genomgripande förändringar på en rad håll i Västra Götaland. Det handlar om ökad kraftproduktion, utbyggda elnät, nybyggda batterifabriker, och investeringar i befintliga industrier. Alla dessa satsningar ställer dock stora krav på dialog och samarbete.

- Det handlar om en historisk omställning av länet, med investeringar i en storlek vi inte varit med om tidigare. Men för att förverkliga de möjligheter som finns behöver vi mobilisera tillsammans – länsstyrelsen, regionen, kommuner, näringsliv – och det är nu vi måste agera för att lyckas, säger Sten Tolgfors.

Fakta

Den 26 maj inviger landshövding Sten Tolgfors Handelskammardagen, arrangerad av Västsvenska Handelskammaren. Fokus i år är grön omställning och att stärka länets konkurrenskraft. På scen står bland annat Jessica Span, vd Volvo Car Sverige, och Anna Lundsgård, Head of offshore Eolus Vind. Evenemanget gästas även av Kronprinsessan Victoria och prins Daniel.

Sten Tolgfors

Se Kontakta oss