Risk för gräsbrand i Västra Götalands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Full koll – nytt material ska ge vuxna fakta om ungdomar och alkohol

Illustration: Hugo Sandsjö.

Alkohol och andra droger kan ge negativa konsekvenser på flera olika sätt, inte minst för unga. Som vuxen är det därför viktigt att sätta tydliga gränser. För att stötta föräldrar och andra vuxna i den gränsdragningen har länsstyrelserna tagit fram kommunikationsmaterialet ”Full koll” som ger relevant information om ungdomar, alkohol och andra droger.

Undersökningar visar att föräldrar och andra vuxnas tydliga gränser när det gäller alkohol och andra droger bidrar till minskad konsumtion bland ungdomar. Den nylanserade webbplatsen Fullkoll.nu hjälper och peppar vuxna att sätta tydliga gränser genom att bidra med konkreta tips och att ge fakta om olika preparat.

Vi vet att ingen kan ha 100 procent koll på sin tonåring, men vi vill ge föräldrar och andra viktiga vuxna bättre koll på vad som verkligen gäller när det kommer till ungas relation till alkohol och andra droger. När man har den kunskapen och tryggheten kan det vara lättare att säga nej. Dessutom visar undersökningar att ungdomar uppskattar tydliga gränser, säger Maribel Basualdo Raneskog, Länssamordnare på Länsstyrelsen Västra Götaland.

Förutom tips till föräldrar och andra viktiga vuxna innehåller Fullkoll.nu verktyg och material till kommuner, civilsamhälle och andra aktörer som arbetar förebyggande mot alkohol och andra droger. Exempel på sådant material är affischer att använda i verksamheterna och kommunikationsinsatser att dela i sociala medier.

I verktygslådan som Fullkoll.nu erbjuder finns olika typer av material som vi hoppas ska vara användbart i olika sammanhang. Om vi är många aktörer som hjälps åt kan det få stor genomslagskraft i hela landet, säger Maribel Basualdo Raneskog, Länssamordnare på Länsstyrelsen Västra Götaland.

Länsstyrelsen stöttar det regionala arbetet mot alkohol och andra droger

Länsstyrelserna har uppdrag från regeringen att samordna arbetet mot alkohol, narkotika, doping, tobak och spel (ANDTS) i respektive län. Nya Fullkoll.nu är en del i det arbetet. Att fokus ligger på att nå vuxna för att minska ungas alkohol- och droganvändning har att göra med att den nationella ANDTS-strategin har särskilda insatsområden kring barn och unga. Strategins övergripande mål är ett samhälle fritt från narkotika och dopning, minskade medicinska och sociala skador orsakade av alkohol samt ett minskat tobaksbruk.

Att fler ungdomar väljer att skjuta upp sin alkoholdebut och att färre börjar använda droger överhuvudtaget leder förhoppningsvis till att de även i vuxen ålder har en mer restriktiv inställning till alkohol och andra droger. Fokus på barn och unga är liksom vid många andra tillfällen en viktig del i det förebyggande arbetet, säger Sofia Herlitz, länsstyrelsernas nationella ANDTS-samordnare.

Fullkoll.nu lanserades den 22 maj och drivs av landets 21 länsstyrelser.

Webbplatsen Fullkoll.nu Länk till annan webbplats.

Länsstyrelsens arbete med ANDTS-samordning

Sten Tolgfors