Publiceringsdatum: 14 augusti 2018

Hejdå alkoholskador på Way Out West

Festivalbesökare håller upp en kampanjtröja

Den 9-11 augusti var vi på plats på musikfestivalen Way Out West med kampanjen Hejdå alkoholskador. Alkoholfria drinkar och quiz om alkoholskador lockade många unga festivalbesökare till vårt tält.

Undersökningar visar att äldre kompisar och syskon är den vanligaste källan till alkohol för minderåriga. Med kampanjen Hejdå alkoholskador vill vi få fler att säga nej till att langa alkohol till sina yngre kompisar och syskon.

- Way Out West är en bra arena för oss att möta målgruppen unga vuxna. Vi hade många bra samtal om varför det är dumt att köpa ut. Många tycker det är positivt att vi finns på festivalen, säger Lennart Rådenmark som arbetar med drogförebyggande frågor på Länsstyrelsen.

Här bjuder vi på några bilder från festivaldagarna 9–11 augusti, då vi fanns på plats tillsammans med Göteborgs Stad och Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN).

Läs om kampanjen på www.hejdaalkoholskador.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Foto: Misak Nalbandian


Servering av alkoholfria drinkar till festivalbesökare
Personal från Länsstyrelsen, CAN och Göteborgs Stad utanför tältet

Lennart Rådenmark, Länsstyrelsen, Anna Raninen, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN) och Jessica Andersson och Sara Gunnarsson, Göteborgs Stad, pratade om langning och alkoholskador med festivalbesökare.

Två festivalbesökare håller upp en skylt med kampanjbudskapet Sorry Syrran
Festivalbesökare i Länsstyrelsens tält på Way Out West
Quizformulär på ett bord utanför tältet
Tre festivalbesökare gör en quiz om alkoholskador och langarmyter
Två festivalbesökare håller upp skyltar med kampanjbudskapen Beklagar Brorsan och Sorry Syrran

Kontakt