Landshövdingen besökte Skinnskatteberg

Landshövdingen och representanter för kommunen och högskolan står på Skogsmästarskolans trapp.

Landshövdingen besöker Skogsmästarskolan i Skinnskatteberg.

Den 4 maj besökte landshövding Johan Sterte Skinnskattebergs kommun. Syftet med kommunbesöken är att lära känna länet, förutsättningarna för länets utveckling och att komma i kontakt med de personer och nätverk som finns i Västmanland.

Besöket i Skinnskatteberg inleddes på SLU Skogsmästarskolan, där man kan studera på skogsmästarprogrammet, ta del av fristående högskolekurser samt skogligt basår. Här bedrivs också forskning inom hållbart skogsbruk och landsbygdsutveckling. Därefter följde besök på Systemair som bland annat tillverkar ett brett utbud av fläktar och tillbehör för användning i industrier, kontor och bostäder. Här tillverkas också ventilationsaggregat för bostäder, mindre kontor och industrier samt brandskydd. Företaget har produktion i 20 länder i Europa, Nordamerika, Sydamerika, Mellanöstern, Asien, Australien och Afrika och exporterar till 135 länder. Bolaget har cirka 6 200 anställda, varav 470 finns i Skinnskatteberg.

Landshövdingen och några andra personer får se hur tillverkningen av fläktar går till i en industrilokal hos Systemair.

Besök hos Systemair.

Johan Sterte