Planering av väg och järnväg

Länsstyrelsen har olika roller och ansvar i arbetet med att planera väg- och järnvägar. Vi bidrar till exempel med statliga planeringsunderlag och godkänner miljökonsekvensbeskrivningar.

Huvudmannen för gator och vägar ansvarar för att driva planeringsprocesser för att förändra och förnya infrastrukturen i länet. Huvudman är antingen Trafikverket, kommunen eller vägföreningar. Länsstyrelsen medverkar i samtliga planeringsprocesser.

Länsstyrelsens olika roller och ansvar

Länsstyrelsens roll och ansvar i planeringsprocessen varierar beroende på vilken del av processen det handlar om. Länsstyrelsen:

• tillhandahåller statliga planeringsunderlag
  • godkänner miljökonsekvensbeskrivningar
  • samverkar med sökanden i processen
  • tillstyrker fastställelse
  • beslutar om tillstånd enligt miljöbalken
  • har tillsyn över kommunala detaljplaner.

Nationell transportplan

Vi tillhandahåller statliga planeringsunderlag till nationella transportplaner.

Regional transportplan

Vi ger råd i arbetet med att ta fram regionala transportplaner och tillhandahåller statliga planeringsunderlag.

Åtgärdsvalsstudie

Vi samverkar med olika aktörer och yttrar oss i vissa fall över remisser, men vi har ingen formell roll i arbetet med åtgärdsvalsstudier.

Miljökonsekvensbeskrivningar

Länsstyrelsen har följande i uppdrag i arbetet med miljökonsekvensbeskrivningar i väg- och järnvägsplaner:

• Pröva betydande miljöpåverkan.
  • Godkänna miljökonsekvensbeskrivningens kvalitet.
  • Se till att miljökonsekvensbeskrivningen får den inriktning och omfattning som behövs för prövning av väg- och järnvägsplaner.
  • Ge råd och stöd.
  • Tillhandahålla statliga planerings- och kunskapsunderlag.

Fastställelse av väg- och järnvägsplaner

Det är Trafikverkets centrala funktion Juridik och planprövning som prövar och fastställer väg- och järnvägsplaner. Länsstyrelsens roll är att yttra oss om vi kan tillstyrka att planen kan fastställas.

Riksintresse för kommunikationer

Riksintresse för kommunikationer omfattar väg, järnväg, luftfart och sjöfart. Trafikverket pekar ut områden som är betydelsefulla ur ett nationellt perspektiv inom de olika trafikslagen.

Riksintresseområden

I Västernorrlands län är vissa järnvägar, vägar, farleder, flygplatser, hamnar och järnvägsstationer riksintressen. Områden där det planeras för något trafikslag kan också vara utpekade som riksintresse. Bestämmelserna återfinns i miljöbalken.

Mer information om riksintresse för kommunikationer hittar du på Trafikverkets webbplats:

Riksintressen, Trafikverket Länk till annan webbplats.

Planhandläggare, Samhällsbyggnad

Telefon växel 0611-34 90 00