Risk för gräsbrand i Västernorrlands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Publiceringsdatum:

Senast uppdaterad:

Möter du nyanlända i ditt jobb eller vardag? Bidra till vår undersökning om betaltjänster

Närbild på person som sitter vid en laptop och håller i ett betalkort.

Länsstyrelserna gör årligen rapporter kring hur grundläggande betaltjänster motsvarar samhällets behov. Det har visat sig att det inom flera grupper finns en bristande tillgång, bland annat för nyanlända. Länsstyrelserna i de fyra nordligaste länen gör därför ytterligare en insats via en enkät: Möter du nyanlända i ditt jobb eller i din vardag? Hjälp oss att belysa hur det ser ut genom att bidra med dina svar.

Under flera år har länsstyrelserna i Sverige rapporterat om bristande tillgång till betaltjänster, framför allt för grupperna äldre, personer med funktionsnedsättning och nyanlända. Det digitala utanförskapet är större inom dessa grupper, kontantanvändningen är högre och behovet av personlig service är större jämfört med andra grupper i samhället.

Självklara funktioner är inget att ta för givet för alla

Länsstyrelserna i de fyra nordligaste länen; Västernorrland, Jämtland, Västerbotten och Norrbotten, gör nu gemensam sak i att försöka belysa problematiken med betaltjänster ytterligare och specifikt för gruppen nyanlända. Det görs med hjälp av en enkät som riktas till dig som jobbar med, eller dig som i vardagen möter, de som är nya i Sverige.

Vi vill med den här enkäten mäta temperaturen för hur det ser ut bland nyanlända då det kommer till exempelvis tillgång till Bank-ID och tillhörande tjänster som att handla på nätet och betala räkningar digitalt. Saker som kan vara självklara för många av oss men som inte alls är att ta för givet för den som är ny i vårt land, säger Henrik Skyttberg, processledare för grundläggande betaltjänster på Länsstyrelsen Västernorrland.

Möter du nyanlända i ditt jobb eller i din vardag och vill delta? Enkäten är digital och du hittar den via följande länk, sista svarsdag är lördagen den 31 maj 2025:

Enkät: betaltjänster och integration, Webropol Länk till annan webbplats.

Komplement till årlig övergripande enkät

Länsstyrelserna har sedan 2009 i uppdrag att bevaka hur de grundläggande betaltjänsterna motsvarar samhällets behov. Och svaren i denna enkät kommer att användas som en del i den årliga betaltjänstrapport som länsstyrelserna skickar till regeringen.

För oss blir såväl de mätbara delarna i enkäten och fritextsvaren viktiga utifrån både ett betaltjänst- och ett rättighetsperspektiv. Grundläggande betaltjänster handlar om att alla personer ska kunna betala räkningar och ta ut kontanter oavsett var i landet man bor men också mycket om det digitala utanförskapet och dess konsekvenser i och med att så mycket runt omkring oss är just digitalt idag. Vi vill helt enkelt få en tydligare bild över vilka hinder våra nyanlända ställs inför och sedan beskriva hindren för finansdepartementet och regeringen, säger Henrik Skyttberg.

Mer information

Vill du veta mer om Länsstyrelsen Västernorrlands uppdrag kring grundläggande betaltjänster? Mer information finns på följande sida:

Grundläggande betaltjänster

Kontakt

Henrik Skyttberg

Handläggare

Dela sidan:

Landshövding

Carin Jämtin

Besöksadress

Nybrogatan 15 och Pumpbacksgatan 19

Postadress

871 86 Härnösand

Följ oss