Så firar Västernorrland Kungens 50 år på tronen

Den 8 maj besöker Kungaparet Västernorrland och Härnösand som en del i firandet av Kungens 50 år på tronen. Här kan du delta i Kungens jubileumsfirande.

Jubileumsföreställning, Härnösands Teater kl.10.00

Under föreställningen får Kungaparet och publiken en upplevelse av länets kultur, musik och fångade ögonblick i vår gemensamma historia. I föreställningen:

• Norrdans
  • Folkmusik, Ulrika Bodén och Ahlberg, Ek & Roswall
  • Operastudion, Härnösands Folkhögskola
  • Tal av Stefan Löfven, tidigare statsminister, och landshövding Berit Högman
  • Hemvärnets musikkår Jämtland/Umeå

Konferencier: Karin Sundquist

Dörrarna till teatern öppnas kl. 09.00 och publiken ska sitta kl. 10.00.

Föreställningen sker i samverkan med Scenkonst Västernorrland, Region Västernorrland, Härnösands Kommun och Länsstyrelsen Västernorrland.
Observera att förbokad biljett via Tickster krävs.

Fotoutställning Carl XVI Gustaf – 50 år för Sverige

Ett urval ur fotoutställning, Carl XVI Gustaf – 50 år för Sverige visas i foajen. Bilderna presenterar kungens uppdrag som statschef, bland annat konseljer, högtidliga audienser, medaljutdelningar och statsbesök.

Utöver fotoutställningen visas även ett digitalt bildspel med bilder ur kung Carl Gustafs besök i länet. Bildspelet presenteras för kungaparet av Oskar Nord, chefredaktör på Tidningen Ångermanland. Bildspelet kan ses på Härnösands Bibliotek under senare delen av maj.

De som har biljett till jubileumsföreställningen är välkomna att titta på utställningen före föreställningen och det att kungaparet anländer. Kungaparet tittar på bildspelet efter jubileumsföreställningen.

Invigning av skulptur vid Minnesplats för fred, Mellanholmen kl.11.30

H.M. Konungen inviger skulpturen ”Ignis” vid minnesplatsen för fred på Mellanholmen i Härnösand. Skulpturen är skapad av Järnakademin i Kramfors kommun.

Barnkör med elever från Solenskolan i Härnösand sjunger och Susanna Rudehill, Folke Bernadotteakademin, håller tal.

Konferencier: Elisabeth Oxelhöjd

Bilkortege från Mellanholmen till Storgatan kl 12.00

H.M Konungen färdas i en Oldsmobile Super 88 från Härnösands Bilmuseum.
Bilens första ägare var Prins Bertil, Hertigen av Halland.

Folkets firande på Stora torget från kl.12.00

Allmänheten bjuds in att fira H.M. Konungen med Försvarsmusiken som bland annat framför den nyskrivna Jubileumsmarschen För Sverige - i tiden. Landshövdingen och Kungen håller tal till Västnorrlänningarna och vi sjunger Kungssången och Nationalsången tillsammans med Härnösands domkyrkokör. Cirkus Elvira och clownen Daff Daff uppträder.

Konferencier: Lars T Johansson

Lunch med inbjudna, Residenset kl.13.00

Landshövding Berit Högman välkomnar kungaparet och särskilt inbjudna gäster på lunch.

Länets framtida entreprenörskap, Technichus kl.14.45

Den sista programpunkten på schemat består av ett besök på Technichus Science Center. Där får kungaparet träffa fyra av länets nyaste entreprenörer och tillsammans med barn och ungdomar testa att utveckla sitt skapande inom kemi. Medverkande företag: Develog, Lindsing, Diggalikamed och IT kåren.

Allmänheten välkomnas utanför Technicus.

Kungaparets program avslutas utanför Technhichus kl 15.45

Ackreditering Media

Media är välkomna att delta vid alla programpunkter utom lunchen på residenset. Ackreditering krävs och ackrediteringspass ska bäras synligt vid hela besöket.

Vi återkommer med exakta tider och adresser samt ytterligare anvisningar efter ackreditering.

Anmälan om ackreditering sker senast torsdag 4 maj kl 14.00 till kontaktpersonen nedan.

Maria Sjöström

Utvecklingsstrateg