H.M. Konungen firas i Västernorrland den 8 maj

Jubileumsenblem

När H.M. Konungen Carl XVI Gustaf firar 50 år på tronen bjuds Västernorrlänningarna in att fira tillsammans med Kungaparet. Besöket koncentreras till Härnösand den 8 maj.

Länsstyrelsen Västernorrland samarbetar med Härnösands Kommun, Region Västernorrland, Scenkonst Västernorrland och Technichus Science Center i arbetet med att skapa ett fint och minnesvärt program för Kungaparet.

Landshövdingen står som värd för besöket som bland annat består av en jubileumsföreställning på Härnösands Teater och folkligt firande på Stora Torget på programmet.

Under dagen ges Kungen och Drottningen flera möjligheter att möta länets invånare. Besöket inleds med Jubileumsföreställning på Härnösands teater där allmänheten har möjlighet att tillsammans med Kungaparet se en föreställning skapad för att fira kungens 50 år på tronen. Därefter inviger Kungen Skulpturen ”Ignis” vid minnesplatsen för fred på Mellanholmen i Härnösand. Efter det väntar försvarsmusik, körsång och H.M. Konungens tal på Stora torget som följs av en lunch på Residenset med inbjudna gäster från länet.

• Fotoutställning Carl XVI Gustaf – 50 år för Sverige, Härnösands Teater kl.09.00
    Ett urval ur fotoutställning, Carl XVI Gustaf – 50 år för Sverige visas i foajen. Bilderna presenterar kungens uppdrag som statschef, bland annat konseljer, högtidliga audienser, medaljutdelningar och statsbesök.

Här lyfts statschefens engagemang inom en mängd olika områden tillsammans med glimtar från viktiga händelser i den kungliga familjens liv. På väggarna hänger ett antal bilder tagna olika fotografer, konstnärliga porträtt tillsammans med foton av mer dokumentär karaktär, både arrangerade och ögonblicksbilder.

Utöver fotoutställningen visas även ett digitalt bildspel med bilder ur kung Carl Gustafs besök i länet. Bildspelet presenteras för kungaparet av Oskar Nord, chefredaktör på Tidningen Ångermanland.

Bildspelet innehåller ett antal foton från alla kommuner och ett spann mellan 1976 och 2021. Utställningen står i teaterns foajé under hela vecka 19.

De som har biljett till jubileumsföreställningen är välkomna att titta på utställningen före föreställningen och det att kungaparet anländer. Kungaparet tittar på bildspelet efter jubileumsföreställningen.

• Jubileumsföreställning, Härnösands Teater kl.10.00
    Under föreställningen får Kungaparet och publiken en upplevelse av länets kultur, musik och fångade ögonblick i vår gemensamma historia. I föreställningen:
  • Norrdans
  • Folkmusik, Ulrika Bodén och Ahlberg, Ek & Roswall
  • Operastudion, Härnösands Folkhögskola
  • Tal av Stefan Löfven, tidigare statsminister, och landshövding Berit Högman
  • Hemvärnets musikkår Jämtland/Umeå

Föreställningen sker i samverkan med Scenkonst Västernorrland, Region Västernorrland, Härnösands Kommun och Länsstyrelsen Västernorrland.
  • Invigning av skulptur vid Minnesplats för fred, Mellanholmen kl.11.45
    H.M. Konungen inviger skulpturen ”Ignis” vid minnesplatsen för fred på Mellanholmen i Härnösand. Skulpturen är skapad av Järnakademin i Kramfors kommun.
    Barnkör med elever från Solenskolan i Härnösand sjunger och Susanna Rudehill, Folke Bernadotteakademin, håller tal.

Allmänheten är välkomna att delta.

• Publikt firande på Stora torget kl.12.30
    Allmänheten bjuds in att fira H.M. Konungen med Försvarsmusiken som bland annat framför den nyskrivna Jubileumsmarschen För Sverige - i tiden. Kungen håller tal till Västnorrlänningarna och vi sjunger Kungssången och Nationalsången tillsammans med Härnösands domkyrkokör. Cirkus Elvira och clownen Daff Daff uppträder.

• Lunch med inbjudna, Residenset kl.13.00
    Landshövding Berit Högman välkomnar kungaparet och inbjudna gäster på lunch.
  • Länets framtida entreprenörskap, Technichus kl.14.45
    Den sista programpunkten på schemat består av ett besök på Technichus Science Center. Där får kungaparet träffa fyra av länets nyaste entreprenörer och tillsammans med barn och ungdomar testa att utveckla sitt skapande inom kemi.
    På entreprenörsmässan får kungaparet även smaka på framtidens frukostflinga, lära sig om likhetstecknets betydelse, upptäcka kostnadsbesparingar i byggsektorn och förstå hur man kan öka äldres it-medvetenhet.
    Under den senare delen av programpunkten får kungaparet även prova på Techclub. På Techclub får barn och ungdomar chansen att utveckla sitt skapande och sina innovationer genom att odla sitt intresse för teknik, kemi, fysik och biologi. Kungaparet får programmera en robot, pröva vattenrening och eventuellt pröva på koldioxidåtervinning.

Allmänheten välkomnas utanför Technicus.

Frågor och svar

Om du kan gå den 8 maj behöver du inte göra någonting. Om du har förhinder den 8 maj, kontakta Tickster för avbokning samt återbetalning av ev serviceavgift. Det är viktigt att avboka vid förhinder för att göra platserna tillgängliga för andra.

E-post: support@tickster.com

Telefon: 0771-47 70 70

Inga biljetter behövs för att delta i det publika firandet på Stora torget. Detaljerad information om program samt karta över kortegevägar kommer att publiceras innan besöket.

Kungen ska genomföa ett planerat ingrepp. Vänligen kontakta Kungliga Hovstaterna för mer information.

Om jubileumsåret

2023 är ett jubileumsår för Sverige. H.M. Konungen Carl XVI Gustaf firar 50 år på tronen och dessutom är det 500 år sedan som Gustaf Vasa valdes till Sveriges konung. Med anledning av jubileumsåret besöker Kungen och Drottningen samtliga 21 län i Sverige.

Mer information om om H.M. Konungens länsresor under 2023:

Jubileumsåret 2023 Länk till annan webbplats.

Carin Jämtin

Nybrogatan 15 och Pumpbacksgatan 19