Kontakta oss
Du är välkommen att kontakta länsstyrelsen på flera sätt. Ring, faxa, skicka e-post eller skriv ett brev. Du kan också besöka oss.
Kontakta Länsstyrelsen Västernorrland
Ring oss
Telefon: 0611-34 90 00
Telefontider: Växeln är öppen vardagar klockan 07.30-16.30.
Under och i anslutning till helgdagar kan öppettiderna vara förändrade. Mer information om detta finns i avsnittet Avvikande öppettider.
För telefonnummer till enskilda medarbetare, kontakta växeln så hänvisar de dig till rätt person.
Övriga telefonnummer
Akut rovdjurstelefon
Länsstyrelsen har en organisation som alltid kan nås vid akuta situationer kopplade till stora rovdjur. Situationer där risk för allvarlig skada inte kan förväntas uppstå samma dag, handläggs under vardagar under normal kontorstid.
Du når oss på vardagar klockan 08.00-16.30 via telefon: 0611-34 90 00.
Alla veckodagar klockan 16.30-21.00 via mobiltelefon: 072-529 66 59.
Jordbrukarstöd
Har du frågor om jordbrukarstöden är du välkommen att ringa oss på vår servicetelefon: Måndag, onsdag-fredag, klockan 09.00-11.30.
Telefon: 0611-34 90 70
Anmäl djur som far illa
Telefon: 0611-34 91 78
Öppet klockan 09.30-12, måndag-fredag. Du väljer själv om du vill vara anonym.
Du kan även faxa in en anmälan om djur som far illa på 0611-34 93 72.
Skicka e-post till oss
Ärenden som skickas via e-post går till vår centrala e-postadress: vasternorrland@lansstyrelsen.se
OBS! Vi har en begränsning för inkommande e-post på 11,3 MB. Skickar du större filer än så rekommenderas Sprend (undantaget sekretessbelagda handlingar). Om du packar ihop filer, använd ZIP-format.
Skicka brev
Länsstyrelsen Västernorrland, 871 86 Härnösand.
Skriv ärendenummer om du har ett och vem av oss som brevet ska till.
Gods eller paket: Ankommande gods eller paket går till Backgränd 18, 871 32 Härnösand.
Faxa
Vårt faxnummer går till centraldiariet som tar emot alla ärenden.
Fax: 0611-34 93 72
Landshövding
Berit Högman
Telefon: 0611-34 93 51
E-post: berit.hogman@lansstyrelsen.se
Länsråd
Daniel Gustafsson
Telefon: 0611-34 92 21
E-post: daniel.gustafsson@lansstyrelsen.se
Länsledningskoordinator
Maria Sjöström
Telefon: 0611-34 90 36
E-post: maria.sjostrom@lansstyrelsen.se
Förvaltning
Enhetschef: Helén Leijon
Telefon: 0611-34 91 04
E-post: helen.leijon@lansstyrelsen.se
Hållbar regional utveckling
Enhetschef: Karin Frejarö
Telefon: 0611-34 92 27
E-post: karin.frejaro@lansstyrelsen.se
Jordbrukarstöd och veterinär
Tillförordnad enhetschef: Sara Brundin
Telefon: 072-241 02 46
E-post: sara.brundin@lansstyrelsen.se
Kommunikation och samordning
Enhetschef: Christin Borg
Telefon: 0611-34 91 41
E-post: christin.borg@lansstyrelsen.se
Miljöanalys och viltförvaltning
Enhetschef: Jenny Lindgren
Telefon: 0611-34 90 29
e-post: jenny.lindgren@lansstyrelsen.se
Miljöprövning
Enhetschef: Ulrika Prytz
Telefon: 0611-34 91 45
E-post: ulrika.prytz@lansstyrelsen.se
Miljötillsyn
Enhetschef: Maria Höglund
Telefon: 0611-34 92 42
E-post: maria.hoglund@lansstyrelsen.se
Miljöutredningar och fiske
Enhetschef: Hans Olofsson
Telefon: 0611-34 90 51
E-post: hans.x.olofsson@lansstyrelsen.se
Natur i Höga kusten
Enhetschef: Torbjörn Engberg
Telefon: 0611-34 92 68
E-post: torbjorn.engberg@lansstyrelsen.se
Samhällsbyggnad
Enhetschef: Mattias Persson
Telefon: 0611-34 93 01
E-post: mattias.y.persson@lansstyrelsen.se
Skyddad natur
Enhetschef: Per Sander
Telefon: 0611-34 90 77
E-post: per.d.sander@lansstyrelsen.se
Social hållbarhet
Enhetschef: Stina Pettersson
Telefon: 0611-34 91 05
E-post: stina.pettersson@lansstyrelsen.se
Vattenmyndighetens kansli
Enhetschef: Joakim Kruse
Telefon: 0611-34 92 61
E-post: joakim.kruse@lansstyrelsen.se
Verksamhetsstöd
Enhetschef: Göran Schmidt
Telefon: 0611-34 91 09
E-post: goran.schmidt@lansstyrelsen.se
Ordinarie öppettider för reception och expedition är måndag–fredag kl. 8–16. Under och i anslutning till helgdagar kan öppettiderna vara förändrade. Vi har stängt röda dagar och helgdagar samt julafton, nyårsafton, trettondagen, påskafton och midsommarafton.
Datum | Öppettider |
---|---|
5 januari | 9-11.30 |
6 januari | Stängt |
7 januari | 9-11.30 |
14 april | 9-14 |
15 april | Stängt |
18 april | Stängt |
26 maj | Stängt |
27 maj | 9-11.30 |
6 juni Sveriges nationaldag | Stängt |
24 juni | Stängt |
4 november | 9-11.30 |
26 december | Stängt |
Från och med 1 april 2019 ska alla inköp i offentlig sektor faktureras med e-faktura.
Genom att du skickar elektroniska fakturor till oss innebär det att det är bättre för miljön och enklare att hantera. Skicka helst fakturan via PEPPOL:s nätverk. Vi accepterar inte pdf-fakturor.
Har du frågor kontakta oss på ekonomi.vasternorrland@lansstyrelsen.se
Vi använder Statens servicecenters e-handelstjänst i Visma Proceedo med systemleverantör Visma Commerce.
I första hand vill vi att elektroniska fakturor skickas via PEPPOL-nätverket. Det finns dock flera alternativ att skicka Svefakturor/E-faktura till oss:
Via PEPPOL
Adress i PEPPOL är 0007:2021002445
Vi tar emot Peppol BIS Billing 3.0.
Mer information om PEPPOL och hur ni skaffar ett eget PEPPOL-ID finns på Myndigheten för digital förvaltnings (DIGG) webbplats.
Myndigheten för digital förvaltning Länk till annan webbplats.
Svefaktura med transportprofil Bas
Det här är de tekniska uppgifter ni behöver för att skicka Svefaktura till oss via transportprofil Bas, så kallad ebMS-länk.
E-fakturaformat: SFTI Svefaktura
Partsidentitet: 2021002445 (vårt organisationsnummer)
GLN: 7340093212847
Transportmetod: Protokoll - SFTI Transportprofil BAS
Teknisk mottagningsadress: https://www.proceedo.net/ebms/in/1040
De flesta operatörer har stöd för standarden (SFTI Transportprofil Bas).
Svefaktura/E-faktura via vissa operatörer
Om du idag använder någon av följande operatörer för att skicka e-fakturor kan ni låta dessa förmedla fakturor även till oss:
- In Exchange
- Pagero
- Visma SPCS
- Crediflow
- Tieto
- BGC (SEB, Handelsbanken; Swedbank, Danske bank).
En förutsättning är att fakturorna skickas i formatet SFTI Svefaktura. Du kontaktar aktuell operatör och anmäler att fakturorna ska skickas till oss via Statens servicecenter.
Via Länsstyrelsens leverantörsportal
Om du inte har möjlighet att skicka elektroniska fakturor kan ni kostnadsfritt använda vår leverantörsportal för att registrera dem manuellt. Kontakta oss via e-post så skickar vi en inbjudan till leverantörsportalen: ekonomi.vasternorrland@lansstyrelsen.se
Visma Proceedo leverantörsportal Länk till annan webbplats.
Via andra kommunikationslösningar
Vi använder oss av Statens servicecenters e-handelstjänst och systemleverantören Visma Commerce för att ta emot e-fakturor. Din leverantör av e-fakturatjänster kan eventuellt ha fler möjligheter utöver PEPPOL att skicka e-fakturor till Visma Commerce.
Allmänna instruktioner för faktura
- Fakturareferens ska alltid anges med för- och efternamn.
- Kreditfaktura ska hänvisa till ursprungsfaktura.
- Betalningsvillkor inom staten är 30 dagar netto. Inga expeditions- eller fakturaavgifter godtas.
Pappersfakturor
Vi ser helst att du skickar fakturor i elektroniskt format. Om du har ett avtal tecknat före 1 april 2019 med oss som inte ställer krav på e-faktura, kan du även fortsättningsvis skicka pappersfakturor. Vår faktureringsadress är:
Länsstyrelsen Västernorrland
FE 7728
831 90 Östersund
Märk fakturan med ordernummer eller beställarreferens.
VAT-nummer: SE202100244501
Organisationsnummer: 202100-2445.
Länsstyrelsen tillämpar 30 dagars förfallotid. Fakturerings- eller expeditionsavgifter med mera godkännes inte.
Har du frågor kontakta oss på ekonomi.vasternorrland@lansstyrelsen.se
Vårt organisationsnummer är: 202100-2445.
Länsstyrelsen Västernorrland finns i Härnösand i två olika byggnader som ligger nära varandra, men på olika adresser. Kontakta gärna den du ska besöka. Då får du också reda på i vilken av byggnaderna personen tar emot dig. Under ditt besök har du alltid någon av våra medarbetare med dig. Vi tar emot dig vid receptionen och följer med ut efter mötet.
Huvudbyggnaden hittar du på Nybrogatan 15
Huvudbyggnaden har en obemannad reception. För att komma till den obemannade receptionen finns antingen några trappor eller en hiss. Trapporna är kontrastmarkerade så att personer med nedsatt syn enkelt kan se stegen. Hissen är utrustad med relieftext på hissknapparna. I huvudbyggnadens reception finns en telefon som du kan använda för att kontakta den du söker. Här finns också möjlighet att sitta en stund medan du väntar på din kontakt eller om du bara vill vila.
Pumpbacken hittar du på Pumpbacksgatan 19
Receptionen i Pumpbacken ligger i entréplan och är bemannad klockan 08-16. Du anmäler ditt besök i receptionen. Din kontaktperson kommer sedan och hämtar dig. I receptionen finns möjlighet att sitta en stund medan du väntar på din kontakt eller om du bara vill vila.
Nybrogatan 15
Huvudbyggnaden har tre våningsplan. Korridorerna är breda och vi har tröskelfria dörrar. Hissens öppning är cirka 86 centimeter bred, har relieftext på hissknapparna och en röst i hissen talar om vilken våning du befinner dig på. Alla trappor är kontrastmarkerade så att personer med nedsatt syn enkelt kan se stegen. Dörrar och dörrkarmar är mörkare än omgivande väggar.
På våning 1 och 2 finns en större toalett med armstöd på båda sidor av toalettstolen där en eldriven rullstol får plats.
I huvudbyggnadens Sessionssal finns hörslinga.
Pumpbacksgatan 19
Pumpbacken har fyra våningsplan. Korridorerna är breda och vi har tröskelfria dörrar. Hissens öppning är cirka 86 centimeter bred, har relieftext på hissknapparna och en röst i hissen talar om vilken våning du befinner dig på. Alla trappor är kontrastmarkerade så att personer med nedsatt syn enkelt kan se stegen. Dörrar och dörrkarmar är mörkare än omgivande väggar.
I entréplan finns en större toalett med armstöd på båda sidor av toalettstolen där en eldriven rullstol får plats.
Hörslingor finns i mötesrummen Höga Kusten och Indalen.
Parkering Nybrogatan 15
Cirka 30 meter från entrén finns två skyltade parkeringar för personer med nedsatt rörelseförmåga. Från parkeringen går sedan en grusad gång till entrétrappan eller till rampen. Vid entrén finns en dörröppnare som du får aktivera så att bägge dörrarna öppnas.
Parkering Pumpbacksgatan 19
Parkering hittar du längs Pumpbacksgatan och Seminariegatan.
Länsstyrelsens parkeringsplatser
Från och med den 15 oktober 2018 införs digitala parkeringstillstånd på våra parkeringsplatser. För besökande finns det tillfälliga parkeringstillstånd i receptionen. Besökande kan kvittera ut dessa gratis för att lägga i sin bil.
Kliver du av vid Riksbanken eller Kommunhuset på Nybrogatan är det cirka 200 meter till länsstyrelsen.
Åker du buss 58 kan du kliva av på Brunnshusgatan, alldeles före eller efter trafikljusen (beroende åt vilket håll du åker). Från Brunnshusgatans hållplats är det cirka 150 meter till Pumpbacken och cirka 180 meter till Huvudbyggnaden.
Förutom ledarhundar får inga pälsdjur vistas i våra lokaler.
Vi undviker också att ha växter som björkris, hyacinter och liljekonvaljer eftersom många kan vara allergiska mot dem.
Vi avråder våra medarbetare att använda parfym eller starka dofter men kan inte garantera att besökare är utan starka dofter.
Kontakta vår servicechef Mats Viklund via telefon: 0611-34 93 26
eller skicka epost: till mats.viklund@lansstyrelsen.se
Tips på förbättringar
Vi strävar efter att våra lokaler och vår information ska vara tillgängliga för så många som möjligt. Har du tips på förbättringar, kontakta oss via växeln på telefon: 0611-34 90 00
eller skicka e-post till: info.vasternorrland@lansstyrelsen.se
Ska du delta på ett möte med oss? Vi använder Skype för företag för digitala möten. Du kan delta på mötet med hjälp av webbläsare eller telefon.
Tack för din medverkan
Berätta hur vi kan göra den här sidan bättre. Dina synpunkter är värdefulla för oss och din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.
Tyvärr kan vi inte svara på dina synpunkter här. Om du har en fråga som du vill ha svar på kan du gå via kontaktinformation.